Připojte se na náš discord server!

⮟⮝

Revoluce a moderní nacionalismus

Veřejné Odpovědi

Odpovědi zkopírovány!

Pokud si jednoduše založíš účet a verifikuješ si ho, budeš mít možnost si vygenerovat odpovědi, které budou unikátní a viditené jenom pro tebe.

Koukáš se na veřejné sdílené odpovědi

Regenerovat odpovědi

Otázka 1. Jaký je základní rozdíl mezi tradičním a moderním nacionalismem?

⮟⮝

Odpověď 1. Základní rozdíl mezi tradičním a moderním nacionalismem spočívá v tom, že tradiční nacionalismus se zaměřuje na elitu a privilegované vrstvy, zatímco moderní nacionalismus klade důraz na obyčejné lidi a jejich identitu.

Otázka 2. Zjistěte, s jakým uměleckým směrem je spojen počátek 19. století.

⮟⮝

Odpověď 2. Počátek 19. století je spojen s uměleckým směrem romantismu.

Otázka 3. Jak je moderní nacionalismus provázán s velkou francouzskou revolucí?

⮟⮝

Odpověď 3. Moderní nacionalismus je provázán s velkou francouzskou revolucí, protože v jejím rámci se prosazují myšlenky rovnosti, svobody a bratrství, které jsou základem moderního nacionalismu.

Otázka 4. Co je to ústava a proč je pro fungování demokratických států tak důležitá?

⮟⮝

Odpověď 4. Ústava je základním právním dokumentem, který zaručuje dodržování práv a svobod občanů a je důležitá pro fungování demokratických států, protože stanovuje pravidla a zásady, podle kterých se stát řídí.

Otázka 5. Jak vynález gilotiny souvisí s érou osvícenství?

⮟⮝

Odpověď 5. Vynález gilotiny souvisí s érou osvícenství, protože byl považován za pokrok v oblasti lidských práv a spravedlnosti, protože umožňoval rychlé a "humánní" popravy.

Otázka 6. Proč se za francouzské revoluce bourají kostely a odmítá dosavadní počítání času?

⮟⮝

Odpověď 6. Během francouzské revoluce dochází k bourání kostelů a odmítání dosavadního počítání času, protože se prosazuje nový racionální pohled na svět, který odmítá tradiční náboženské a kulturní symboly.

Otázka 7. Jaké zásady do povědomí Evropanů přinese Napoleonův Code civil (občanský zákoník)?

⮟⮝

Odpověď 7. Napoleonův Code civil (občanský zákoník) přináší zásady rovnosti před zákonem, svobody a ochrany soukromého vlastnictví. Tyto zásady jsou základem moderního právního systému a mají významný vliv na vývoj demokracie.

Otázka 8. Jak se v průběhu 19. století proměňuje postavení katolické církve?

⮟⮝

Odpověď 8. V průběhu 19. století se postavení katolické církve proměňuje, zejména v důsledku nástupu moderního nacionalismu. Církev ztrácí svůj dosavadní vliv a moc a stává se spíše jedním z mnoha náboženských směrů.

Otázka 9. Jak se nastupující nacionalismus projeví v našich zemích?

⮟⮝

Odpověď 9. Nastupující nacionalismus se v našich zemích projevuje konflikty mezi různými národnostmi, zejména mezi Čechy a Němci. Dochází k rozpínavosti národních hnutí a snahám o sjednocení a osamostatnění.

Otázka 10. Co je to sionismus? Jakých úspěchů sionisté ve 20. století dosáhli?

⮟⮝

Odpověď 10. Sionismus je nacionalistické hnutí židovského lidu, které usiluje o obnovení a založení židovského státu. Sionisté ve 20. století dosáhli úspěchu v podobě založení moderního Izraele v roce 1948.

Komentáře

Přidej Komentář

Přidat komentář anonymně (nebude vidět, kdo ho poslal)

dalsirobin

{'user': 'dalsirobin', 'message': 'based', 'timestamp': 1710749579.471391}

dalsirobin

based

Transkript videa

Dobrý den vítám vás u druhého videa týkající se dějepisu týkající se moderních dějin týkající se úvodu do moderních dějin potom obecném začátku posledně bychom se podívali na některé fenomény které jsou právě s tímto počátkem spojeny některé velké projevy Podíváme se na revoluce které se od konce 18 století tedy v dosti velké množství konají právě Ve jménu těch osvícenských myšlenek Ve jménu tak je jaksi myšlenek a požadavku moderního nacionalismu což bude tedy dneska jedno z těch hlavních témat taktéž tak v pojetí národa nacionalismus na jednu stranu to tady bylo vždycky jakákoliv kultura řešila svojí identitu to znamená kým je často proti komu se vymezuje můžeme to sledovat i z našich dějinách od středověku nicméně ten moderní nacionalismus přeci jen představuje docela podstatnou změnu Takže pro příklad když se hovoří v souvislosti s velkou Moravou o křtu všech Moravanů a nebo Kosmas Písek kroniku Čechů tak koho tím myslí Není to rozhodně ten národ jako dnes to znamená když si představíme prostě ty obyčejné Lidi ten lid takzvaný ale týká se to výhradně Elite to znamená nositelé té Identity Národní To jsou ti lidé vlastně v čele toho národa co se týče těch ostatních tak tam vlastně jako to byl byla nějaká anonymní často pracovní síla prostě nějaké obyvatelstvo ale tím Čechem byl prostě ten který skutečně ten stát řídil případně nebo jakýmkoliv jiným jazi které pro moderní nacionalismus typické jako jeden z nejdůležitějších tedy určujících faktorů nebo znaků národa tak také můžeme vidět už dřív používaný právě Třeba v těch našich dějinách když nastupuje česká Šlechta na konci 13 století píše dalimilovu kroniku jako proti německý husitství už Hus vlastně bojuje proti německými studium na univerzitě jo ale pořád se to děje vlastně v rámci nějaké určité skupiny není do toho zdaleka teda zapojen prostě ten Lidl ty masid to právě až záležitosti toho 18 století jo kdy vlastně se úplně přehodnotí ten pojem kdy ty tradiční vlastně elity to znamená ti mocní privilegovaný vlivní jsou vlastně už vnímáni jako jenom prostě určitý vrcholek určité skupiny které často nemusí být úplně s tím národem spojené mohou a nemusí u nás třeba by to platilo úplně protože často tuhle tu roli hráli vlastně původně německé rody Nebo úplně z jiných částí světa minimálně ozdob tedy třicetileté války jo ale že to skutečné co vystihuje ten národ ten kdo opravdu vlastně jako je tím představitelem tím opravdovým tak je právě ten obyčejný člověk jo Takže to je vlastně podstata toho obratu toho moderního nacionalismu jo a takhle se na to začíná hledět a vůbec představa o tom teda Kdo jsou Češi Kdo jsou němci a podobně se vlastně vytváří docela nová A s tím se potom pracuje i na úrovni jaksi národních požadavků a okolo se opírají řekněme lidé co stojí v čele těch národních hnutí Tak pokud bychom jako sledovali na které se jako historicky pohlíží co jako jsou znaky typické pro nějakou národnost tak si to můžou být různé věci jo Může to být společný původ společná historie která vlastně ty lidi spojuje kultura území je určitě důležité ale právě od 18 století se začíná ten jazyk prosazovat jako ta hlavní hodnota jako ten hlavní znak tak nástup moderního nacionalismu je jednoznačně spojený s velkou francouzskou revolucí protože na jejím počátku právě k této proměně dojde tehdy Je Francie v krizi ekonomické krizi z různých důvodů jak si nerozumná politika Urbanů králů Ludvíku velké půjčky Američanům kteří tehdy bojují o nezávislost Takže oni jim pomáhají je to zase vlastně pro oslabení nebo má v pozadí toho je cílené oslabení Velké Británie Jo takže to země je zadlužená Ludvík XVI svolává generální stavy svolává představitele právě těch takzvaných přístavů což je Šlechta církev a třetí stav včely všichni ostatní No a vlastně chce získat ty peníze zvýšit daně pokusí se zdanit právě ty privilegované Jo a tady protože už máme za sebou prostě určité proměny spojené s tím osvícenským věkem Eh tak vlastně dojde k určitému povstání to znamená v momentě kdy schlechte a církev jaksi daně platit nechce tak ten třetí stav si dup že Jaké jsou do toho v pořádku když je to je prostě těžce nespravedlivé Jo a tady už naplno se realizují právě ty osvícenské představy rovnosti rovnosti před zákonem o vůbec jako pojetí toho občanství Jo a tedy Všichni kdo nejsou Šlechta nebo církev jak si o svá práva a o to ať se s nimi zachází rovně protože právě oni tvoří naprostou většinu jak si toho národa jo rodí se tady tedy ten nový pojem že národ právě jsou ti obyčejní lidé a nikoliv prostě ty nejvyšší vrstvy Tak tuhle skutečnost potom můžeme slyšet jako velmi často v různých pojmech spojených s francouzskou revolucí takže vzniká Národní garda jako ozbrojené složky revoluce vzniká Národní ústavodárné shromáždění Jo to znamená vlastně ten první parlament který dává dohromady ústavu jo Takže ten pojem Národní je tam je tam zcela záměrně a má tedy naznačit nebo jako stvrdit a upozornit na to že oni tam nejsou jako samozvanci jenom na základě nějakého původu až zastupují ten národ jo že to tenhle ten systém na základě voleb podobně tak dějiny francouzské revoluce jsou dosti dramatické rosty spletité dochází to často až tak daleko že vlastně popírá samo sebe to znamená ušlechtilé ideály se otočí vzhůru nohama a zvláště v době jakobín teroru vlastně se pronásledují všichni kdo nejsou jaksi jakoby radikály radikálními demokraty jo takže francouzská revoluce zároveň ukazuje jakou jsi jakési limity právě toho osvícenského idealismu jo že prostě ten rozum není samospasitelné a neznamená to že když nastane revoluce že nutně bude k lepšímu Ale že to také může velmi snadno vyvolat Prostě nějakou totalitní diktaturu nebo vyloženě teror jo jako To vidíme právě za těch jakobínů kdy se poprav na kilo týdně jako na běžícím pásu Mimochodem taková gilotina je takový dobrý příklad průmyslové revoluce ale právě jako trošku jinou cestou kdy se skutečně jako ta efektivita tohoto stroje z mého násobí a zrychlí ale jako čemu to slouží že jo tak tak nebudeme si mapovat celou francouzskou revoluci jenom koukám že to taková ta důležitá období fáze že postupně se vlastně to dění radikalita že nejprve vlastně je to pokus o jakousi konstituční monarchii že bude zachováno království a král ale že se tady objeví ústava ústava po vzoru toho co se už nedá No právě odehrálo v Americe protože Spojené státy americké jsou vlastně první moderní stát založený na tedy osvícenských představách toho spravedlivého státu jak už jsme si to naznačovali posledně jo Nicméně později tedy se doczilla dostanou radikálové a na místo monarchie který je vyhlášená republika je to spojeno i se na tom po pravou krále jo takže tehdy se to dostává už opravdu do radikálních poloh a můžeme vidět takovou Všeobecnou snahu nebo snahu těch lidí co jsou u té moci teda se definitivně rozejít se vším starým a sahá to tak daleko jestli to dotkne třeba kalendáře začnou vlastně počítat nový letopočet nikoliv od pádu Bastily čím začíná revoluce ale od vyhlášení republiky Jo a celkově vlastně že má víc přehledně No právě jako ve jménu prostě toho moderního racionálního takže namísto prostě nešikovný týdnů O sedmi dnech a měsících proměnlivé délky tak je prostě založené desítkové systém nebo na základě desítkové soustavy týden o deseti dnech měsíc o 30 dnech a tak dále s určitým vyrovnáním i ty názvy odstraněno všechno a vlastně týka středověké tradice takže se vlastně používají většinou názvy přírodovědné říše jak si živočišné i rostlinné a tak jo takže ve jménu vlastně toho nového světa toho moderního toho přírodovědného a je to tedy rozloučení právě s tím jaksi tvář s tím náboženstvím a tam je to doba Kdy se vlastně zničí nejvíce památek zejména těch středověkých Notre Dame údajně vydrží kvůli tomu že Kdosi tam vyhlásil prohlásí před to bude demoliční chatou že je ten chrám vlastně postaven podle matematických principů a že to jakási astronomická mapa ta architektura a říká Tak jo To zní vědecky Tak to necháme jo trošku to zjednodušil ale prostě tímhle způsobem se uvažuje Tak už tady zazněla zazněly pojmy jako Ústava to znamená jako základní zaručuje dodržování trávy lidských práv vůbec postavení člověka občana a tak takže v těch je vypracováno hned několika i dodnes vlastně zůstává Ústava prostě základním kamenem jakéhokoliv demokratického systému můžeme se posunout dál francouzskou revoluci střídá období napoleonských Válek kdy vlastně ten režim v té Francii se proměňuje to znamená po království a republice tedy přichází císařství první císařství kdy Napoleon jako úspěšný velitel který brání vlastně Revoluční Francii tak stoupá na základě jako svých reálných dovedností a schopností a odhodlanosti a geniality vojenské takže se stává významnou osobností velkým velitelem a začíná získávat také politické funkce stává S doživotním konzulem nebo konzulem a vrcholí to tím se nechá korunovat s papežem na císaře přičemž teda tu korunu si z jeho rukou nasadí sám takže to je něco jako nevídaného na místo proběhne přímo ve zmiňované Notre Dame Jo takže to má jako silný symbolický význam že vlastně ten papež dojede až tam že vlastně to potvrdí význam té Paříže a vůbec to je Francie jo jako určitého středu světa nebo minimálně Evropy No a nastává prostě takový ten vrchol napoleonovi moci napoleone bývá celou Evropu různým způsobem některá území ovládá přímo některá dostává do závislosti dosazuje tam zpravidla své příbuzné uzavírá sňatek s dcerou Františka I rakouského císaře původně o císaře Svaté říše římské středověkého jaksi nadnárodního útvaru který právě v této době zaniká protože prostě ty poměry v té Evropě se natolik změnily i pod vlivem toho Napoleona že vlastně už je to definitivní konec pro tenhle ten původně středověký systém No a snadnou novými vojsky se do té Evropy dostávají právě i ty osvícenské principy zejména prostřednictvím občanského zákoníku jsi byl codex Kde právě Všechno toto je ukotveno a je to zaváděl právě v těch závislých územích A i když po bitvě u Lipska první odstoupení Napoleona Patrola a potom konci jsou zpravidla odvolá nebo ta platnost Tak už tady vlastně došlo nebo nastala to zkušenost jo Takže ten svět už jako nelze vrátit tam kde byl před revolucí před Napoleonem a prostě ta zkušenost jako jiného nastavení jiného v pořádku jiného řádu větší prostě té rovnosti to že vůbec jako může o něčem jako jsou lidská práva tak prostě na to už se nezapomene tak nakoukneme do toho co že se v takovémto zákoníku skrývalo tak týkal se mužských obyvatel ještě v tom není zcela jako všeobecné ženy se nebo získávají Občanská práva eh můžeme říct co relativně velice pozdě všude možně po Evropě Já mám často až na Prahu 20 století nebo po první světové válce Takže byl tedy zaručuje všem volnost rovnost bratrství to jsou hesla francouzské revoluce vycházející z myšlenek Jean Žaka Rusová a další to znamená těch osvícenských částečně pro romantických tedy myslitelů a tento občanský zákoník měl tedy zaručit rovnost před zákonem svobodu pro každého ochranu soukromého vlastnictví o tom už jsme také hovořili v souvislosti s osvícenský ideami úplné oddělení Tohle je taky dost podstatné že až do té revoluce ve Francii ta církev prostě držela v rukou lecos byla to autorita na kterou se jaksi nesmělo sahat jo Takže jako za zákony na její ochranu že se nesmí zpochybňovat kritizovat a podobně Já v rukou matriky školství to je dost podstatné Tak to se tady začíná právě dost výrazně měnit jo a je to něco co můžeme potom pozorovat i takovéto dění vlastně všude po té Evropě tak i konec psycholog zřízení to znamená tady vidíme určitý ekonomický Aspekt na místo těch středověkých jaksi sdružení nebo organizace těch řemeslníků kterých bylo pár i ve velkém městě daného druhu Takže já nevím Kovářů soukeníků a tak dále Ševců malířů tak vlastně vzniká nebo začínáte Tovární masový provoz jo který má úplně jiná pravidla zase jde o to že ten Cechovní systém prostě o nějakých pravidlech o nějakých omezeních a brzdil prostě ten progresivní vývoj jo takže zánikem tohodle těch jejich starých privilegií a podobně tak vlastně to uvolňuje cestu té dravé ekonomice kapitalismu tak Svoboda zaměstnání a volby povolání jo překonávání teda toho poddanství kde ti lidé byli prostě vázáni jednak na to kde bydleli na místo bydliště a na práci kterou vykonávali jo ta proměna spočívá i v tomhle že vlastně Ti lidé jsou osvobozování od té půdy a mohou na to o tom budeme mluvit hlavně Příště tedy jaksi houfně se stěhovat a zejména do těch průmyslových Center vznikajících do těch velkých měst a prostě takhle právní základ svobodného trhu a tedy matrika jako soupis narození a úmrtí teda vlastně přechází do státních církevní tak přítomnost napoleonských vojsk a osvícenských myšlenek tedy v Evropě vede k tomu že také v těch dalších evropských státech respektive národech set rodí právě to nacionalistické uvažování takže není to jenom prostě nějaká definice francouzského národa ale řekněme o těch napoleonských Válek o tom ale začnou uvažovat prakticky Všichni Němci Italové Češi Jo a v každém jako tom konkrétním příkladem to má trošku jinou nebo případně to má trošku jinou podobu kde záleží na tom jako v jakém postavení ten daný národ je se nachází jo takže příkladně mi sdílíme s Němci a některými dalšími národy vlastně území které ovládá rakouský stát jo takže mi to máme poněkud komplikované takže začíná to být pociťovat že ta česká Kultura je otla že vlastně tady jsme v neustálém jako sporu a jako konfliktu s tím německým mluvící obyvatelstvem před jako napoleonský válkami zpravidla tohle nebyla až takový problém jo že tam převažovalo takové to mínění že jsme obyvatelé tohoto historického území Jo a takový ten jako přístup těch vlastenců šlechtických těch patriotů vlastně ten jazyk moc neřešil Jo a spíše zajímalo jestli prostě je to obyvatelstvo které je tam po generace jestli svázané s tou půdou a ne už tolik jako Jakým jazykem mluví to s nástupem toho moderního jazykového nacionalismu se tedy zásadní změní vlastně z toho vzniká problém a konflikt který konkrétně u nás tady v průběhu toho 19 století eskaluje do skutečného jako zápolení a třeba konec toho 19 století je v tomhle opravdu ostrý a to se samozřejmě přináší dál do století 20 kdy to vyvrcholí prostě opravdu velkými drummatix jako je Mnichovská konference jako je odsun ještě několik momentů předtím tak národy které vlastně Mají svůj strach případně je to právě ta Francie Můžeme se podívat na angličany tak samozřejmě takovéhle problémy neřeší u nich Ten nacionalismus se projevuje tím že vlastně chtějí být lepší než ty konkurenti takže to vede k nějaké soutěživosti k investování právě do toho rozvoje předvádění se před sebou zbrojení Mluvili jsme už o těch vynálezech jo takže z tohohle soutěžení potom vlastně vznikají nebo je to základ průmyslových výstav často světových výstav které můžeme pozorovat Od poloviny 19 století Kde se právě jako setkávají ty země buďto se předvádí prostě ta jedna ve svém městě ale často to bývá prostě nějaká konfrontace jo kde se předstihu v tom jako kdo je na tom dál jde na tom lépe Jo I to je vlastně nějaký projektor nacionalismu zvláštní nacionalismu je sionismus což mě vlastně nacionalistické hnutí které vlastně se rodí v židovském prostředí a Židé kteří jsou vlastně po celé Evropě vlastně rozmístění od středověku zejména v městech a tak tak tam vzniká proud který Ne že by oslovoval jako všechny jo ale prostě začíná být čím dál tím silnější který ty ženy už nedefinuje nábožensky ale definuje je právě jako nacionálně že to je národ a vytváří tady vizi že by vlastně měli získat svoje území Jo a vlastně ta koncepce která se prosadí je že by se měli vrátit tedy do míst kde byl ten židovský stát to znamená přibližně toho dnešního Izraele No a výsledkem toho sionistického hnutí je to co se stane po druhé světové válce to znamená založení moderního Izraele jo takže Podobně to může mít dost různé tak ještě jsem neuvedl jeden příklad dosti důležitý že národy jako třeba Němci nebo Italové sice jako netrpěli zpravidla nějakou podřízenosti nebo tak u těch Italů tam jo ale umělců určitě ne ale jako největší problém bylo že žili na území různých států že prostě z hlediska nějakého státního uspořádání to bylo silně rozdrobené což je rozhodně příplatek toho německého prostoru a je to právě příklad i to je Itálie kde různé části ovládali prostě různé panovníci někde jako více italštině Takže bylo rakouská Itálie část ovládal Řídím jako tedy papežský stát Bourbon Neapolský Králové a tak jo takže tam je to národní to racionální hnutí má teda tu podobu že je to boj za sjednocení jo což teda se poprvé výrazně projeví už kolem roku 18 8 kdy vypukne celá série revolucí po celé Evropě a právě se tam ukazuje Jo jak je podobě jaké formy ten nacionalismus může mít a právě v Německu ve Frankfurtu se sejde parlament jehož cílem má být vytvoření jednotného Německa teď se zvažuje jestli to má být ta velká německá koncepce což by zahrnovalo i České země nebo třeba Švýcarsko a nebo alespoň tam málo německá což je přibližně to dnešní Německo jo Nicméně ty revoluce až několik výjimek zejména Francie jsou tedy poraženy takže tehdy se to ještě nepovede ale potom když se zase tomu jak jsi nasra je situace v šedesátých letech 19 století tak dojde k dalším pokusům A tehdy už je to úspěšné Takže na počátku 70 let opravdu s realitou skutečností stává jednotná Itálie italské království a Německo německé císae bismarckova Německo které je sjednoceno především vojenskou mocí prostřednictvím třech Válek právě vedených Bismarck a zejména proti Dánsku Rakousku a Francii tak ty Nacionální vášně a tendence řekněme pokračují dále a v 20 století potom povedou ještě radikálnější dramatu už jsem to trošku naznačil jo takže bez jako řekněme racionálního pozadí si těžkou můžeme nějak vysvětlit nebo pochopit vůbec první světovou válku jako takovou a tím spíš vlastně tu proměnu hranic po jejím konci ten versailleský mírový systém jo kdy opravdu ty nové státy vychází z toho principu sebeurčení to znamená podle toho národního principu s tím že to má nejrůznější teda výjimky a není to naplněno důsledně na pozadí potom má pochopitelně celá kampaň Adolfa Hitlera byť Je to prostě racionalismus svého druhu Nacionální socialismus kde jsou kombinovány principy prostě levicové politiky jsou pravicovou ale pořád tam nechybí ten Aspekt že prostě Německo musí povstat a stát se opět silný a tam to prostě dojde už opravdu jako krajina s tím kdy to znamená že je prostě ten Němec je nadřazená rasa a že existují rasy které jsou podřazené a nebo přímo vlastně jako určené pro zánik pro zničení jo takže to je samozřejmě vlastně vyvrcholení těch nacionali Nacionální znak Krajní po druhé světové válce v nacionálního nacionalismus určitě nezaniká jo a můžeme sledovat a další a další projevy méně či více radikální ale k tomu se dostaneme tedy podstatně takže tolik nějak Letem světem jako na úvod o Moderní nacionalismu revolucí které zpravidla s ním souvisejí jo jako něčem co vlastně se podílí vůbec na podobě moderních dějin Tak jo to by pro dnešek bylo všechno Děkuji za pozornost Mějte se hezky a nashledanou