Připojte se na náš discord server!

⮟⮝

Česká meziválečná poezie, 4. část

Veřejné Odpovědi

Odpovědi zkopírovány!

Pokud si jednoduše založíš účet a verifikuješ si ho, budeš mít možnost si vygenerovat odpovědi, které budou unikátní a viditené jenom pro tebe.

Koukáš se na veřejné sdílené odpovědi

Regenerovat odpovědi

Otázka 1. Charakterizujte poezii básníků tzv. spiritualistického proudu.

⮟⮝

Odpověď 1. Spiritualistický proud ve české poezii se vyznačuje duchovní tematikou a zahrnuje vážnější témata. Je spojen s mladší generací básníků, kteří reagují na politickou situaci a atmosféru ohrožení v Evropě.

Otázka 2. Jaké éry literární minulosti a jací předchůdci jsou pro spiritualisty inspirativní?

⮟⮝

Odpověď 2. Inspirací pro spiritualisty jsou avantgarda, dekadence, romantismus a baroko. Tyto literární éry ovlivňují jejich tvorbu a práci se symboly a transcendencí.

Otázka 3. Jaké jsou charakteristické rysy Halasova básnického stylu?

⮟⮝

Odpověď 3. Halasův básnický styl je úsporný a syrový. Používá originální metafory a pracuje s redukovaným výrazem. Jeho verše jsou často temné a existenciální.

Otázka 4. Na základě literární ukázky se pokuste se vysvětlit Halasovu metaforu Kohout plaší smrt.

⮟⮝

Odpověď 4. Metafora "Kohout plaší smrt" v Halasově básni znamená, že smrt je přítomna a neodvratná. Kohout symbolizuje život a smrt se bojí jeho zpěvu.

Otázka 5. Jak František Halas literárně reagoval na uzavření Mnichovské dohody?

⮟⮝

Odpověď 5. Halas literárně reagoval na Mnichovskou dohodu sbírkou Torzo naděje, ve které vyjadřuje pocit zrady a skepsi, ale také víru v lepší budoucnost.

Otázka 6. Uveďte krajiny dětství všech tří básníků, o kterých je zde řeč. Jak se odrážejí v jejich díle?

⮟⮝

Odpověď 6. Halas pochází z Brna, Holan z Prahy a Hrubín z Lešan. Tyto krajiny se odrážejí v jejich díle a inspirují jejich tvorbu.

Otázka 7. V čem je výjimečný Holanův básnický styl?

⮟⮝

Odpověď 7. Holanův básnický styl je osobitý a experimentální. Používá nové české výrazy a pracuje s jazykem. Jeho verše jsou často enigmatické a plné symbolů.

Otázka 8. Jaká témata Holan řeší v básnické skladbě Noc s Hamletem? Kdy byla napsána a v jakém roce vyšla?

⮟⮝

Odpověď 8. V básnické skladbě Noc s Hamletem Holan řeší otázky existence a smyslu života. Byla napsána po druhé světové válce a vyšla v roce 1964.

Otázka 9. Vysvětlete název Hrubínovy poemy Romance pro křídlovku. Jak tento motiv v básní funguje?

⮟⮝

Odpověď 9. Hrubínova poema Romance pro křídlovku je o vzpomínání na mládí a první lásku. Motiv křídlovky symbolizuje životní události a kontrasty mezi radostí a smrtí.

Otázka 10. Jaké znáte Hrubínovy verše pro děti?

⮟⮝

Odpověď 10. Hrubín napsal verše pro děti, jako například "Špalíček pohádek" nebo "Princeznička na bále". Tyto básně jsou založeny na fantazii a jsou plné přírodní lyriky.

Komentáře

Přidej Komentář

Přidat komentář anonymně (nebude vidět, kdo ho poslal)

Transkript videa

Dobrý den my bychom dneska pokračovali v povídání o české meziválečné poezii a dostáváme se k autorům které lze označit a které kteří jsou označováni jako spirituální proud To znamená že tématika jejich tvorby básní nějakým způsobem je duchovní a právě spirituální jsou to polohy a témata která tam prostě hrají důležitou roli převažují tak mi to můžeme pozorovat to znamená nástup literatury poezie takové to podoby takovéto druhu zhruba od 30 let většinou je to spjato s mladší generací básníků to znamená už neletí na samé Prahu 20 století ale o něco později Řekni mi kolem roku 1910 i když to neplatí tedy úplně o všech tak je to samozřejmě opět reakce na něco je to reakce na avantgardu která dominuje ve 20 letech teda dosahuje vrcholu a taky určitého pádu ve smyslu prostě hledání nových cest zpochybňování určitého vyčerpání prostě podnětů a tedy politické situace to znamená ve 30 letech skutečně přituhuje a tudíž se objevují tedy vážnější témata je to velká hospodářská krize je to ohrožení nacistickým Německem je to celkově atmosféra v Evropě nějakého ohrožení strachu prosazování se radikálních autoritářských režimů jo nástup teroru násilí a podobně Takže opět tedy tu máme témata a jakoby se vrací pocity které už tu samozřejmě v dějinách opakovaně byli kolem první světové války Rozhodně ale můžeme jít jaksi hloub to znamená už ten přelom 19 20 století vzpomeňte na dekadenci No a kdybychom jak si dále pokračovali proti toku času tak se můžeme dostat do romantismu můžeme se dostat do baroka Jo to znamená jsou to je to taková to literární poloha práce se symboly velkou obrazovkou prostě transcendence to znamená hledání něčeho co člověka přesahuje nějaké hlubší podstaty věci hledání věčných hodnot už jsme narazili na to že i u avantgardních řekněme pozitivních a hravých básníků Pokud jak jsi šlo do tuhého tak i oni se uchylují k tradičním hodnotám hledají něco jak si stále ho něco nezpochybnitelné jo Mám tím na mysli tvorbu kolem druhé světové války takže pak jsou autoři kteří vlastně na tom zakládají celou svojí tvorbu tak taková poezie je samozřejmě závažná plná tragiky existenciálních témat můžeme už tady vidět nějaké Počátky v tedy tohoto přístupu takového to myšlení které začne být nazýváno přímo existenciální zvlášť po druhé válce tedy tři hovoří přímo o směru významném a vlivem směru o existenciální umění existenciální literatuře existenciální filozofii tak na koho tedy naši autoři bezprostředně mohou navázat tak jako je tomu vlastně odedávna je nejbližším sousedem a jak si vlezou kulturou je samozřejmě ta německá německá rakouská můžeme říct takže Vždyť jsou to zpravidla boje sexy proti jo nějaká konfrontace tak je to zároveň pochopitelně jak si vycházení z toho vytváření nějaké jako české proti síly jo ale na stejných základech Takže tady jako takový klíčový inspektoráty se jeví právě Básníci který fungovaly na přelomu 19 a 20 století a kteří vlastně ve svém díle Toto všechno mají taková to taková to témata zpracovávají takové to postoje zaujímají Takže je to Georg trakl Rozhodně je to Ryanair Maria rentgen Jo a autoři jim podobní Já už jsem byl v těch Dyka symbolika a podobně to je skutečně ten výchozí myšlenkový básnický vzor tak kdo k takovéto poloze má blízko nebo kdo se tam dá klidně zahrnout jsou katolicky orientovaný Básníci My se na ně podíváme zvlášť ale jako faktem je že ta řekněme skupina 19 proud jako nemá ostré Hranice jo my se teda soustředíme na básníky kteří jako mezi ty katolíky nejsou zahrnováni z různých důvodů jo Ale jak říkám jedním dechem vlastně v mnohém to má k sobě blízko takže Kdo patří do spiritualitu je to určitě František Halas je to Vladimír Holan je to Vilém závada František Hrubín Josef palivec Jo a někteří další Tak tady si můžeme připomenout tedy tíživou atmosféru kolem první světové války a její inspirace to znamená právě to Baroko to znamená Dekadence to znamená expresionismus jo to je pojem který tady ještě nezazněla ale který docela zásadní to znamená takové je to myšlenkové a tvůrčí ovzduší právě kolem té první světové války založené na vyjádření pocitu a většinou nějaké hrůzy a tak jo to se právě do těch 30 letech zvrací takže známý Munch Výkřik a tady máme zmíněné básníky to znamená Georga trackman A to znamená Ryanair Marea RealGeek Tak můžeme se posunout dál a začneme tehdy povídání o prvním z těch autorů citací nebo recitací jedné jeho básně Kohout plaší smrt noc stoupá do hlavy a závora smysl neznámými zvídavá chtivě vojácký dech spurny polykám na čelo Anděl pravou nohu klade hlavně chleba vzpomínek zamyšlený stín se za mnou krade tajná hnutí krve žárlivě si střeží vylekat mi náhle hlavu stíná mezi červy ledovými ležím Van smrti se lísá kolem čela Kohout hvěz zpívat smrt se vyplašil Takže tohle to je báseň dobře ilustrující tedy významnou část tvorby Františka Halase tak František Halas byl tedy moravský básník který se narodil v Brně Nicméně významnou část dětství prožil v Kunštátě a je to pro něj krajinná zásadní ke které se vrací v průběhu svého života ke konci života jo Takže je to prostě prostředí z kterého vyroste pro jeho dílo teda to má takováhle informace význam tak Halas byl skutečně dělnický synek Jo to znamená není to případ jako Walkera třeba který jak jsi dospěl k proletářské poezii jako řekněme k nějaké mu jako nějaký jako nějakou volbou protože ten byl z prostředí trošku jinačí ale hlas opravdu zná tu dobu a zná smrt a zná prostě hrůzné poměry prostě jaké mohli panovat na začátku 20 století právě v Dělnické rodině takže umírají mu sourozenci umírá mu matka v osmi letech jo zažívá opravdu hrozné věci rodině se jako nedaří Takže ten hlad prostě je opravdu jak si denní host Halas tedy celkem pochopitelně tedy prožívám to proletářské období píše verše ale ještě nevydává sbírku takže objevuje se to tak jako sporadicky časopisecky stává se spoluzakladatelem brněnské pobočky Devětsil Jo v 9:00 jsem vzniká v Praze celkem Pochopitelně ale tím Moravský autoři se do toho zapojí a vytvoří tedy právě pobočku v Brně a ten hlas je u toho ani poetismus Františka Halase jako nemine ale je to jiný poetismus Jo on V čem je to podobné je to Fantazie je to Hravé Ale on je prostě závažnější není to taková hra Není to taková legrace u něj Takže vlastně na tu scénu by tě stejně starý jako Jaroslav Seifert A navíc jsou přátelé protože Seifert někdy počátkem 20 letech nějakou dobu v Brně působí a oni se prostě jako poznají nacházejí a jako velmi si rozumějí tak tady ten hlas první sbírku vydává až v roce 26 jo takže to je už jako takový ten pokročilý poetismus a on do toho přispívá jak už jsem trošku naznačil po svém tak jak si naplno se vyhraje potom těmi dalšími sbírkami potom už opravdu na přelomu 230 let a v letech 30 z toho je právě ta recitovanie smrti motivy smrti dětství contra dospělost právě nacházíme tam jako existenciální hledání tragiku pracuje s originálními metaforami Ale zároveň je pro něj příznačné že vlastně úsporný jo nejsou to nějaké prostě vzlet konstrukce jak to známe od symbolist prostě ten hlas je takový jako syrový je můj vyčítáno jakoby že klopýtat a jeho poezie jo že to není Prostě takové jako hebké hladké což jako má takové dvě stránky věci on později říká Jako že to bylo prostě Tím že nebyl jako dostatečně školení že to ani neuměl ale jako z druhého pohledu je právě i v tomhle ta síla protože to koresponduje s tím tématem jo To není prostě nějaká sladká líbivá básnička to je syrové to má být prostě naléhavé jo A k tomu se nehodí prostě nějaký hladký průběh Takže právě tyhlety jak si nepra určité tycko boty a tak tak tam fungují naopak velice dobře a je to věc která je zpětně naopak právě oceňovaná tak staré ženy je tedy jeho báseň vlastně vyzní No je to o stáří je to o chátrání pomíjivosti jo tragický obrat obraz tedy Mělo to jako unikajícího života téma marnosti opuštěnosti jo na což reaguje SK Neumann který říká Ne tak příteli a napíše báseň staří dělníci která jako já ta optimisticky že i když prostě ty chlapi zestárnou tak pořád mají tu energii a jsou plný života a vzpomínají na to co dělali jo takže prostě ten to nechci vidět takhle jako fatálně definitivně jo na což mu zase Halas jako reaguje básní dělnice která inspirována právě jeho matkou a zase jak si to jako setře chata marnost převažuje takže i takové vlastně věci kauzy se její není to jako vyloženě na nějaké nepřátelské bázi ale je to střed prostě názoru a pohledu na věc tak František Halas navštíví španělskou v době občanské války a vlastně na základě těch dojmů a zážitků protože to byl evidentně silný otřes A neznáme To jenom od hala se tak píše sbírku dokořán No a potom už jak jsi se dávají věci rychle do pohybu to znamená přichází Mnichov přichází okupace protektorát No a v podstatě reakcí na mobilizaci na Mnichov je jeho sbírka torzo Naděje která překvapivě je vlastně optimističtější než ty dosavadní Jo to znamená v téhle jakoby si myslí chvíli on vlastně jako ten zbytek té Naděje nachází Takže sice je to prostě vyjádření jako té eh prostě totální hrůzy a jako skepse a všeho možného zklamání řekněme vzteku z toho co se odehrálo zvlášť tu mnichovskou dohodu takhle vnímá že to zrada na nás učiněná ze strany Francie a Anglie tak ale nevěří tomu že to je konec jo takže tam se objevuje jako víra že ty věci se změní a že ten národ a my a vůbec tak že má Prostě nějakou budoucnost a že se to odehraje že prostě není nic ztracené tak zpěv úzkosti jestli ještě přečteme jako asi nejznámější báseň právě z této sbírky tak i hala s během války potom se upíná k velkým osobnostem jak už jsme to viděli vícekrát takže píše tedy sbírku naše paní Božena Němcová ehm ehm můžeme pokračovat ladění je další jako jeho silná sbírka reagující prostě nastav společnosti národa v době války vyhledá další jako z těch národních hodnot pilířů má jako takový sklon jako omezovat ten svůj výraz na prostě opravdu jako prostá vyjádření lidová až jako vlastně dětská s čím zase koresponduje že se v této jako době začíná věnovat taky pojezdy pro děti je to tím že má malého kluka a pro něj píše Takže i tohle to je určitý jako obrat asi v jeho přístupu A v jeho stylu jo takže jsou to zajímavé verše určitě tak na konci války píše teda vlastně takovou dlouhou básnickou skladbu vlastně básnickou provozu Já se tam vrátím se to jmenuje a je to právě vzpomínání na ten kraj dětství na ten Kunštát a okolí takže to je taková jako mimořádná skladba a poslední teda jeho sbírka se jmenuje a Co s otazníkem a je to vyjádření pocitu potom v roce 45 jo to vlastně reakce na to všechno co se děje Halas se do toho divní zapojuje docela intenzivně Myslím do dění jako hledání řekněme nějakého nějaký budoucnosti pro umění ve vztahu k politice právě v těch prvních letech po válce ty boje jsou docela intenzivní to znamená Jestli to umění má sloužit prostě ideologii a nebylo to umění má být nezávislé Halas je Chtěl jsem říct samozřejmě myslím že můžu proto druhé že to umění je prostě jako suverénní Jo a nemá být ve vleku To je politiky ale převáží přesně ten druhý názor hlavně po 840 roce a potom uvidíme tedy tu éru stalinismu kde opravdu ty verše jsou agit ve službách prostě politiky toho už se hlas vlastně nedožiju nebo umírá na samém Prahu v roce 409 takže zase lze uvažovat o tom do jaké míry ten vývoj jaksi jeho odchod jeho infarkt urychlil tak tady máme několik obrázků vidíme mladého hala se v takovém jako vrcholném věku a tady je František Halas s Janem zahradníkem Což byl významný právě katolický autor To se může jevit zvláštní protože Halas vlastně jako je přesvědčený komunista od mládí až tedy do smrti jo Zatím jsou Zahradníček teda fakt ne to je jako opravdu naopak zcela jak to říct jako pevně věřící katolík bez kompromisu jo ale přesto ti dva k sobě mají blízko a jako byli skutečně přáteli Kolikrát verši můj kolikrát klopýtat lásce žaludem soukromém Kolikrát verši můj kolikrát Tancoval teď krokem zbrojný verši můj pocho pěšáci rytmem změňte slova úzkostí shimaa to je úzkosti 12 Zvoní zvoní zrady zvon zrady zvon či ruce ho rozhoupali Francie sladká hrdý Albion a my jsme je milovali Viděl jsem slzy v očích žen Viděl jsem pěsti zaťaté počkejte málo jen Však vy nás poznáte ty vládkyně moří všemocná to moře slzí naše je ovoce hněvu rychle zrál už řinčí Kotva Naděje Zvoní zvoní zrady zvon zrady zvon či ruce ho rozhoupali Francie sladká hrdý Albion a my jsme je milovali ty Francie sladká Francie Kde je tvá Čapka mariánu sluneční štít tvůj prasklý je Hanu je noc a v krytech zákopů tep krve země zní za tebe světe za tu Evropu stydí se poslední Zvoní zvoní zrady zvon zrady zvon či ruce ho rozhoupali Francie sladká hrdý Albion a my jsme je milovali pole naše křičí zrada lesy naše hučí hanba řeky naše šumí zrada hory naše bouří hanba Ticho teď ticho stoupá hlas Ó duše Lidu jak Kokta geniu génie země naší na Na křídlech tvých je plno plno slzí génia země naší v hodinách zlých Match tvůj ať zvoní brzy jo Takže tohle je slavná skladba tedy zpěv úzkosti reakce na mnichovskou dohodu mnichovskou zrodu takže obrací se tedy opravdu jako se slzami v očích jako k Francii k Anglii která nebo které byly jistotou garantem že jo samostatnosti Československa vyjadřuje pocity které skutečně jaksi se týkaly většiny národa nebo který je sdílel Jo a můžeme vidět že tam opravdu je tedy ten motiv to je naděje že se to změní že meč náš bude zvonit brzy nebo meč tvůj podle toho jak na to koukáme eh ještě jedna věc k tomu všimněte si té zvukomalba jako epigon z tvý nápodobě nebo tak ono je to člověk který to cítí podobně který s tím hala jsem se samozřejmě zná píše po svém ale jako určitě to není Prostě ta linie té avantgardy jo prostě takového toho nebo takové té lehkomyslný ale to právě toto závažná existenciální poezie Vladimír Holan se narodil v Praze Nicméně i on měl takový jako významný kraj dětství Kde pobýval právě jako v tom raném věku a to je Bělá pod Bezdězem takže literární kraj Machovský kraj Ne to by byla Místa která ovlivňovala a jako není to jenom domněnka sám to dokládá A ty motivy se v díle objevují No a potom jeho jako tvůrčí život je zpět opět z Prahou a je to zejména Malá Strana A je to Kampa a je to jsou to Pražské Benátky ulice U lužického semináře jo takže takové centrum s atmosférou bydlí přímo v objektu kterému se dneska říká Werichova Villa jo takže jsou svého času sousedé Werich bydlí v patře on v přízemí Ne že by se úplně ne že by úplně vycházeli dobře tak Vladimír Holan začíná z poetis ale později se k tomu jaksi nezná mluví jaksi o prostě hříchu Mládí Takže jeho blouznění vějíř on potom nazývá sám bláznivý vějíř Jo a jako nehlásí se k tomu takže takže za řekněme dospělou tvorbou považuje až právě ty sbírky které přicházejí ve třicátých letech No a nějak zjednodušeně řečeno jsou to většinou Velice jako minimalisticky krátké básně ale jako zcela zakódované nenatočí je to experiment ale ne takový ten jako poetický ale jako spíše symbolický ale jako s tím redukovaným výrazem Takže je to založené jako objevné metafoře Dají se dohromady nějaké nesourodé věci a vytvoří to jakýsi význam jakousi atmosféru a teď jako je to detektivka to rozkládat vlastně co má být asi tím smyslem Takže jako lehké to není tedy rozhodně to je Triumph smrti to je vanutí oblouk kameni přicházíš jo takže už ty názvy naznačují že to má že to je něco co tomu symbolismu asi nebude úplně vzdálené jo že jsou to prostě jak si říká že je enigmatic tak veršem této době pracuje jako pravidelný jo ale ten obsah ten ten je jako silně experimentátor a je to spíše nálada jo než že by tam bylo řečeno něco konkrétně tak tak jak Vladimír Holan reaguje na Mnichov reaguje píše sbírky září odpověď Francii sen zpěv tříkrálový jo takže to je jakýsi básnický deník tyhle události zpěv tříkrálový tam reaguje na vlastně exhumaci a převoz ostatků Karla Hynka Máchy z Litoměřic do Prahy který se odehrála právě už No jako to prostě po mnichovu jo kdy vlastně byl vyzdvižen Mácha aby nezůstal v těch sudetech obsazených Němci a vlastně tahle ta věc že byl převezen jako do srdce české to znamená do Prahy na Vyšehradský hřbitov tak se stala vlastně ne jako záminkou k obrovské jako Národní manifestaci Jo a on jako na to Reaguje tu básní kde hovoří o tom jako že ta doba je prostě pohnutá že v momentě kdy jaksi jsou i Národní hrdinové virtuálně jako ze země že jim není dopřán činí odpoči tak to asi jaksi o něčem svědčí o něčem vypovídá tak také Holland po Osvobození píše v jako básně optimistické nadšené Dík sovětskému svazu rozhodně mezi ně patří Nebo rudoarmějci ale přece jenom on je osobitý On je jiný takže není to jak od Nezvala nebo prostě takový ten jako jasný Potos jako je tam radost tam je rozhodně protože to Konec prostě nacistického teroru je to vnímáno příchod jsou větu jako Osvobození Nicméně rudoarmějci jako jsou nezvyklé v tom že jsou to vlastně portréty těch obyčejných vojáků těch obyčejných lidech lidí přičemž právě jako Jsou to takové jako samorosty takový jako povahy kterýmu jsou sympatický jsou to jako obyčejní lidé prostě od někoho z venkova tak jako on v tom má zalíbení a popisuje jací jsou jo že to prostě jako je v tom nějaká něco pozitivního tak 50 léta zákaz takže píše do šuplíku a prožívá právě temné chvíle právě na té Kampě kde se dostává do takové jako izolace a dopisuje si pouze jak jsi s věrnými světlými přáteli jinými Spisovateli ale jako takřka nevychází takže to prožívá opravdu jak No jako nějaké Klášterní izolaci takže to jsou básně jako příběhy bolest mozartiana což Mimochodem jako odkazy k tomu že Holan miloval Mozarta a obecně jako hudba pro něj znamená nějaké východisko z té existenciální krize jo že to jsou věci o které jde Jo něco co vlastně z toho života který je ve své podstatě prostě tragický tak mohou člověka něco někam pozvednout a v Mozartovy vidí toho genia který tohle to dokáže tak a v této době Já také noc z hamletem jo která ale vlastně je vydána nebo tak ono vlastně všechny výrobky Ale tohle to je prostě zásadní skladba která se na světlo světa dostává v 60 letech vychází teda 64 a je to prostě jako senzace v básnickém světě prostě jako náročná velká básnická skladba mnoho jako tématická mnoho významová v zásadě jako Kolem čeho se to točí je to skutečně noc s hamletem ve smyslu je to Dialog jako s touto Shakespearovské postavou No a když si jako vybavíme co řeší Hamlet Hamletovy základní prostě životní otázky smyslu života existence a podobně No tak jako o čem to asi může být jo přičemž je to celé barvitější těch odkazu je tam prostě řada zase je to vlastně do jisté míry detektivka aby se v tom člověk zorientoval objevuje plejáda nejrůznějších motivů odkazu od antiky po současnost jo Takže je to těžký náročný ale velkolepý a patří to prostě k největším básnickým skladbám které tady v 20 století vůbec vznikly později píše také noc s ofelii jo což je jako no jako řekněme volné pokračování ale jako ten ta partnerka pro ten Dialog je jiná že je to zase v jiném světle tak Eh z pozdní tvorby zmíním několik názvů na sud na mimozemšťany říkal že jako k tomu jeho stylu patří toto že on když nemá slovo tak si ho vymyslí Jo a že jsou to prostě jako nový český výrazy a vidíme v tom jako takovou jako nespoutanost že on prostě jako má ten slovník obrovský bohatne bohatý bohatý a najednou jako přijde situace že potřebuje něco označit a to slovo nenajde No tak si ho prostě jo Takže prostě úžasná práce s jazykem asclepio vy Kohouta což mimochodem je jako motiv z sokrata který když jako ví že umře a vlastně spáchá sebevraždu No se nechci moc rozpovídat Ale jemu uloženo vlastně jak si odejít z tohoto světa je vlastně jako donucen k sebevraždě tím soudem a to je hezký a on na místo toho aby propadl nějaké prostě depresi nebo záchvatu nebo to tak řeší praktické věci jo Že jak jistě slíbil Kohout a nebo dluží Jirka tak tohle musíme vyřešit nebo si vyrovnat už účty a potom si Můžu umřít jo Takže ten Holland se od tohohle odráží a řeší zase jako životy jo na otázky života smrti a sbohem tedy jako sbírka skutečně poslední tak tady máme opět mladého Vladimíra holana který byl takový jako fešák a věnoval se i módě v těch 30 letech a chodil módním oble No a tady máme Onu werichovi jejímž přízemí tedy v 50 a 60 letech bydlel Tak poslední ze tří básníků který jsem dneska chtěl mluvit a budu je tady je František Hrubín tak rok 1910 tak zase jsme se posunuli jako o kus dál o pět let a čtyři 1971 tak a co se týče jeho řekněme nějaké jako topografie tak je Pražák ale kraj jeho dětství důležitý jsou Lešany u Sázavy jo Kam se uchýlila v době tedy první světové války jeho matka prostě do kraje svého dětství Odkud pocházela jo Takže ten František tam tedy tím pádem část svého dětství strávil tak z koho vychází tady už jsme opravdu jako 10 let od generace avantgardy takže velký vliv na ně má Josef Hora právě František Halas ale i Jaroslav Seifert Tady z těch jako zahraničních autorů symbolist prokletí básníci verlaine je pro něj důležitý a František Hrubín jakoby opravdu jako spojoval tyhlety póly je v něm něco Právě zhala se i z Seiferta Jo takže on dokáže být prostě takový jako melodický básník jako mistr vykreslení nějaké nálady jako impresionistický jo ale přitom jako zároveň tam zaznívají ty temné tóny tak můžeme sledovat jeho díle jako vývoj od spiritu spiritualismus existencialismu zlá čtyři právě po té druhé válce jeho verše zpravidla pravidelný co se týče metafory tak ne Vždycky jsou úplně čitelné často to poněkud znásilňují rád nebo často je plísňový jo takže se uchyluje právě K nějakým pravidelným formám Ostatně jeho první sbírka se jmenuje zpívá z dálky jo zase můžeme vzpomenout Třeba právě na toho verlaina který že jo prosazuje Aby hudba se dostala do těch veršů především hudba ať je v tvých verších Takže jako toho i ten Hrubý se tedy Tím se řídí krásná po chudobě další sbírka milostné motivy přírodní lyrika kontrasty Zrození a smrti jo což pro Hrubý na oběd Bude typické Jo že vlastně dává paralelně vedle sebe jako tyhle ty nadějné hezké okamžiky života proti těm právě jako fatální jak se líčí ten život a svět právě v takovéto v takovémto celku jo kdy se ty protiklady doplňují a spoluvytváří prostě život jaký je tak rubínovi reakce na válku to je chléb s ocelí jobova noc přičemž job jak biblická postava ale zároveň když se to dá obráceně tak je to boj jo což je tam jako naznačeno no a hrubým píše Hirošimu po válce jo chilli reakce samozřejmě na jako atomové útoky na Japonsko a ovšem je to tam řešeno jako v nějakém širším smyslu obecném jako varování obava z Nových hrozeb obava z osudu lidstva jo takže válka sice skončila ale jako nějaké pochmurné jediné výhledy jsou tady nadále a možná ještě horší tak Eh z poválečné tvorby určitě k těm klíčovým věcem patří Romance pro křídlovku křídlovka je druh trubky a to je vlastně motiv který propojuje Jako tuhle skladbu protože právě jako na ní se hraje jak při svatbě tak při pohřbu jo takže jako splňuje planety události lidského života čili Máme to tady zase samozřejmě zase v jiném Provedení je to pojem A to znamená básnická povídka a vlastně je to jako takový zpětný pohled na mládí jako toho hrdiny určitého autora Jo vlastně na jeho první lásku a je také první poznání smrti on se zamilovává ale zároveň se stará o dědečka který už si nic nepamatuje a žije ve svém světě a nakonec umírá jo Takže ty věci jsou opravdu vedle sebe no a jak říkám je to jako zpětná reflexe reminiscence vzpomínání na to jako nostalgicky ale prostě máte takovou tu jako hořkost sladkou chuť a právě ta mistrem jako vytvoření té atmosféry odehrává se to právě kolem těch lešan jo takže to je právě ten kraj o který o kterém byla řeč pro něj zásadní prolínání časových rovin to už jsem v podstatě naznačil tak Srpnová neděle je divadelní hra právě takového jako š typu tady už jsem to v podstatě řekl že on skutečně jako v něčem to už rámku je Blízký s těmi náladami těmi impresi je v tom co si impresionisti ho takže Srpnová neděle je vlastně obraze mezilidských vztahů v totalitní společnosti takže jsou tam jaksi vyvolány narušené vztahy nějaké lhostejnosti omezenosti jo ta realita těch 50 60 let No a Hrubína můžete znát jak si z dětství protože František Hrubín rozhodně jako dost Důležitým autorem poezie pro děti My jsme na to narazili častěji Naposled jsem říkal hlasově že psal ale i ten Holland třeba píše Jo zase prostě po svém ale jako rozhodně to není špatné ale František Hrubý nesmíme nesrovnatelně nižší protože on tomu věnoval opravdu jako několik těch sbírek a můžeme říct že českou poezii pro děti opravdu někam posunul Jo to znamená není to didaktické je to založené na fantazii Jo a pravidla myslím že o všechno platí že je to reakce na to když má vlastní děti že jo a vlastně jako se díky tomu vrací jako do svého dětství a jako nachází tam silnou inspiraci to hrubý na teda rozhodně jako je to mimořádné takže to jsou ty věci jako říkejte si se mnou pohádky Špalíček pohádek jo prostě Princeznička na bále poztrácela korále jo to je František Hrubína příklad takže opravdu známé věci tak tohle to je prosím křídlovka tady vidíme tedy pohled do té krajiny kolem lešan No a tady máme Františka Hrubína tady to je obrázek z filmové verze No a tady je právě František Hrubín s dcerou jo které něco ukazuje v knížce tak Závěrem tedy přečtu úryvek právě z Romance pro křídlovku sedím v okně a bdím přes jedno rameno přelévají se vůně kopřiv druhé zamrzá v černých ledech světnice odjela z navečer ve žlutém voze se záclonka dnes ráno si ke mně stáhla dlaně Máte hezký ruce terino na dvě bílá náměstí plynuly svého srdce napsaná takže to by bylo pro dnešek všechno Děkuji za pozornost Mějte se hezky a nashledanou