Připojte se na náš discord server!

⮟⮝

Česká meziválečná poezie, 1. část

Veřejné Odpovědi

Odpovědi zkopírovány!

Pokud si jednoduše založíš účet a verifikuješ si ho, budeš mít možnost si vygenerovat odpovědi, které budou unikátní a viditené jenom pro tebe.

Koukáš se na veřejné sdílené odpovědi

Regenerovat odpovědi

Otázka 1. Jaký avantgardní spolek založili spolužáci z reálného gymnázia v Křemencově ulici?

⮟⮝

Odpověď 1. Založili spolek nazvaný Devětsil.

Otázka 2. Jak se nazývala divadelní scéna napojená na tento spolek? Vysvětlete její název.

⮟⮝

Odpověď 2. Divadelní scéna napojená na Devětsil se nazývala Osvobozené divadlo. Její název odkazoval na osvobození od tradičních divadelních forem.

Otázka 3. Vyjmenujte přední umělecké směry spojené s českou avantgardou tak, jak šly po sobě.

⮟⮝

Odpověď 3. Přední umělecké směry spojené s českou avantgardou byly futurismus, dadaismus, poetismus a surrealismus.

Otázka 4. Proč spousta levicových umělců a intelektuálů dlouho akceptovala rudý teror?

⮟⮝

Odpověď 4. Levicoví umělci a intelektuálové dlouho akceptovali rudý teror, protože viděli v revoluci a komunismu naději na změnu společnosti a odstranění sociální nespravedlnosti.

Otázka 5. Kteří čeští prozaici vyznávali ideály proletářského umění?

⮟⮝

Odpověď 5. Ideály proletářského umění vyznávali Ivan Olbracht, Vladislav Vančura, Josef Hora, Jaroslav Seifert a Marie Majerová.

Otázka 6. Který z uvedených autorů zemřel právě před sto lety (leden 2024)? V kolika letech a proč?

⮟⮝

Odpověď 6. Jiří Wolker zemřel ve věku 24 let v roce 1924. Zemřel na tuberkulózu.

Otázka 7. V čem spočíval tvůrčí obrat Jiřího Wolkera?

⮟⮝

Odpověď 7. Tvůrčí obrat Jiřího Wolkera spočíval v přechodu od radostného a naivního pohledu na svět k politicky angažované poezii a kritice sociálních problémů.

Otázka 8. V čem je výjimečná Wolkerova básnická skladba Svatý kopeček? O čem pojednává?

⮟⮝

Odpověď 8. Wolkerova básnická skladba Svatý kopeček je výjimečná tím, že je jedním z prvních pásem v české literatuře. Je to vzpomínka na mládí a dětství, která kombinuje revoluční téma s nostalgií.

Otázka 9. Zjistěte, která kapela zhudebnila Baladu o očích topičových, a uveďte, o čem tato báseň je.

⮟⮝

Odpověď 9. Baladu o očích topičových zhudebnila kapela Olympic. Báseň pojednává o tragickém osudu topičů, kteří zemřeli při výbuchu parního kotle.

Otázka 10. V čem se Josef Hora odlišoval od ostatních proletářských básníků?

⮟⮝

Odpověď 10. Josef Hora se odlišoval od ostatních proletářských básníků tím, že se zaměřoval spíše na soucit a empatii než na radikální revoluční myšlenky.

Komentáře

Přidej Komentář

Přidat komentář anonymně (nebude vidět, kdo ho poslal)

Transkript videa

Dobrý den dnešním plánem dnešním tématem bude česká meziválečná poezie o které budeme povídat trochu širším kontextu to znamená nebudeme mluvit jenom o poezii a o literatuře vůbec a také o širším kontextu umění prostě tak jak nastupuje tedy zejména v této velice plodné době takzvané první republiky samozřejmě pořád budeme nějak v sepětí tak je z kontextem světovým z kterého to prostě naprosto úzce všechno vychází tak začneme ovšem už roku 1914 respektive 13 chilli abychom si to trošku napojili na to kde jsme skončili to znamená když vlastně generaci Počátků 20 století tak jsme to dotáhli Pokud jsme mluvili o všech do roku právě 1914 respektive k almanachu na rok 1914 který těchto tak bývá vzniknul už roku předchozího a byl tedy jaksi určen a věnovat tomu roku který přijde a o kterém tehdy ještě nikdo nevěděl co to bude za rok tak zde právě potkávám jako eh zvláštní skupina lidí zvláštní v tom že vlastně je to celkem napříč generacemi z důležitou roli tady hraje s k Neumann Otakar také z těch starších který je to možná hlavně projekt ale významně do toho zasáhnou taky bratři čapkové tehdy začínající povídkách v Karel píše básně Takže tady jako určitě není divné že přispívají do almanachu až budeme mluvit o čach že se na to vzpomeneme na tuhle tu ranou vlastně předválečnou tvorbu která rozhodně není nezajímavá tak když mluvíme o čap tak tady především je důležité počin Karla Čapka který potom vyjde záhy po první světové válce a co jsou překlady francouzské moderní poezie nebo jak je to nazváno jak se to nazývá Francouzská poezie Nové doby vyjdete tedy v roce 1920 A je to kniha naprosto zásadního významu protože prostě zasáhne tu nastupující generaci těch 20 letých kluků který potom vlastně vytvoří tady českou literární básnickou avantgardu tak většina avantgardních umělců těch 20 let nějakým způsobem který je zapojena do spolku který se nazýval Devětsil jo čili je to svaz avantgardních levicově orientovaných výtvarníků A literátů jo takže je to rozhodně mezi Jean základem pak je vlastně jako skupina spolužáků z reálného gymnázia v křemencově ulici v Praze teda kousek nebo naproti pivovaru U Fleků prostě v křemencově Ulici jo takže vlastně ten základ už jako je dál nebo kdy oni na sebe vlastně mají nějaký vliv během jejich středoškolského studia které probíhá v době první světové války a pamatují teda těsně po ní No a vlastně ty svoje plány a to jak nasávají co se děje v tom světě realizují právě jako záhy kolem toho roku 1920 A jak si to mimo jiné tiskové právě v tento spolek který právě pro ty 20 pro ta 20 léta je zásadní já tady ocituji Co je nějak jako základem základním programem tohoto spolku jak si to představovali Proč vůbec měli tendenci se nějak spol takže členové že jako umělecké revoluci je potřeba organizovanou skupinu že jednotlivec sám o sobě nemůže nic změnit ani umělecky něčeho velkého dosáhnout potřebuje být organizován staví se proti staré literatuře Devětsil jež je psána pro bohatou vrstvu A jdou z Revoluční vrstvou tedy z Dělnické program 97 byl vcelku jednoduchý a jasný snažil se přiblížit umění co nejširšímu publiku chtěl aby akce které pořádá byli co nejpopulárnější co nejpřístupnější co nejrozšířenějšího takový usiluje Jo to znamená aby to bylo nové aby to bylo Revoluční aby to nebylo jenom pro nějakou Smetánku a naopak pro všechny ještě uvidíme že to je evangelia se vždycky tohle to nepovede jo že tím jak je silně experimentální tak vlastně toho nevzdělaní velmi často neosloví tak kdo tam teda jak se spolu působil kdo stojí vlastně na začátku Kdo jsou ty spolužáci z Křemencova nebo z gymnázia křemencově ulici je to Adolf Hoffmeister spisovatel i výtvarník karikaturista Jaroslav Seifert se přidává později ten tam přímo nestudoval ten je ze Žižkova ovšem Karel teige jako možná úplně Klíčová osoba avantgardy teoretik jo prostě někdo kdo formuloval programy těch jednotlivých nastupujících směrů a člověk kolem kterého se to točilo nebo jakýsi duch celé té české avantgardy napříč uměleckými žánry Josef Havlíček architekt Vladislav Vančura známý prozaik ale vlastně první předseda Devětsil levicově orientovaný auto tak později Nezval pochopitelně a další na devět byla napojená také známá Divadelní scéna tedy Osvobozené divadlo které se Osvobozené nazývá teda z toho důvodu nebo Mělo to ten význam jako osvobodit se od těch tradičních forem jo nikoliv nějaký jako Národní Osvobození to ne jo vzniká to za Československa které je svobodné Ale jde tady o tu vlastně reakci nebo vztah k tomu tradičnímu konvenčnímu tohle odmítají a hledají něco nového osvobozují se od toho Tak Osvobozené divadlo nezakládá Voskovec Werichem Předpokládám že s nimi to ovšem máte jako spojené nejvíce ty tam přichází později ale oni vlastně dokážou to že to divadlo se stane opravdu populárním nejenom invenční novátorské avantgardní a zároveň velice populární protože jak se oni najdou ten Svatý grál a propojí obojí dohromady Ostatně Voskovec Werichem také jsou absolventi gymnázia v křemencově ulici tak už jsme mluvili o tom tedy že vlastně představy a přístup v těchto mladých umělců jako jsou ve smyslu kolektivismu jo nikoliv individualismus jak to známe z moderny z 90 let ale přesně naopak že vidí ten smysl Prostě nějakého fungování působení nějakého jako úspěchu nebo možnosti prostě opravdu něco udělat ten svět změnit v tom když budou spolupracovat Tak zmínil jsem že se tady objeví hned několik směrů Samozřejmě je to reakce na to co se děje ve světě co známe když už jsme hovořili o těch všech futurismu a všem možném prostě dadaismu tak první co po té válce v době vzniku devětsilu vlastně jako se stane takovým tím jako vše zasahujícím proudem je proletářské umění to znamená Tady se naplno uplatní prostě ten levicový přístup jak si ten pocit že teda společnost je silně nespravedlivá že tu jsou prostě vrstvy lidí kteří žijou ve strašných podmínkách a svět Jak funguje Je potřeba Prostě jako změnit zrušit a vytvořit nový Revoluční cestou jo čili proletářské umění je kritický pohled na současnost vize revoluce a vize toho co nastane Jo takže to není jako zpravidla v skrze pesimistické samozřejmě velice temný je ten obraz toho jak ten svět vypadá V jakých podmínkách Lidé žijí ale je tam prostě jako veliká Naděje a ten optimistický pohled do toho budoucna prostě skrze revoluci nastane ten svět nový tak v průběhu 20 let ale teda literatura přestane být takto vážná Souvisí to s tím že doba přestane být vážná a daleko víc do hry vstoupí hra jo to je něco co známe zdali jsme ale tady to vzniká trošku už jiných pohnutek v tom úhlu pozornosti jsou obyčejní lidé dělníci ale už je to spíš Dělník který netrpí v práci nebo někde v ubom domácnosti ale jde se bavit jde do hospody do šantánu kde do cirkusu jo Takže prostě poetismus je hravý založený na fantazii založený na prostě různých absurdních spojeních vytváření jako nové reality jo jak říkám výrazně čerpá právě dadaismu který prostě je o tom to jo vytvořit Prostě nějakou novou realitu spojením třeba něčeho nesmyslného poetismus je na výsad to bych neměl jako zapomínat nebo zapomenout říct vlastně čistě český směr byť výrazně samozřejmě vychází z toho co se děje nebo z těch směrů prostě o kterých už byla řeč zejména právě třeba z toho dadaismu tak eh poetismus později tedy na Prahu 30 let pře realismus který se vtrhne z Francie a který vlastně rozvede mnohé ty metody to znamená takové ty asociativní asociativní volný myšlenkový proud prostě zdánlivý nesmysl nesmyslné spojení něco co nám dává ten sen Ale který to začne vysvětlovat pomocí freudovi psychoanalýzy To znamená že vlastně najednou stranu je to prostě je to spojení toho jakoby iracionálního z nového citového intuitivního z racionální vysvětlení prostě analýzy nevědomí nebo podvědomí chcete-li prostě podstata si realismu Takže ten tady Domino na začátku 30 let ovšem 30 léta také znamenají velkou změnu zase politické a dějinné situace takže hospodářská krize nástup nacismu obecně autoritativních režimů takže střídají ta bezstarostná 20 léta opět atmosférou tíži které visí prostě ohrožení Národní takže to se pochopitelně zase do té literatury a poezie pochopitelně V prvé řadě promítne takže výraznou linií potom tady je takzvaný spirituální proud ať už si o tom jako myslíme jenom si to představíme chceme jo nemusí to nutně jít katolické I když samozřejmě existuje tahle ta varianta ale prostě cokoliv meditativního Prostě hlubšího filozofii reagující prostě na tu vážnost doby a opět vlastně jsou tady nějaká jako závažná temnější témata a ke konci těch 30 let kdy už opravdu si věci začnou dít to znamená Mnichov okupace a podobně tak často ta poezie získává po dobu jakéhosi dokumentu doby jo To znamená že to vlastně z nějakých jako abstraktních výšin často sestoupí prostě do vlastně rychlé okamžité reakce na něco konkrétního jo takže autoři v momentě kdy prostě je národ z mražených mnichovskou dohodou tak prostě na to okamžitě reagují a byť pořád píšu třeba metafora k naprosto jasný Jako o čem mluví Jo A právě tím že to dokážu nazvat několika málo slovy tak to má o to větší sílu tak tady máme Třeba právě francouzské nové poezie Nové doby od Karla Čapka a karikatura od zmíněného Adolfa hoffmeistera právě zobrazující schůzi 9 silu kde jsou různě za kamuf nebo kari je jednotliví členové tak tady máme Gymnázium křemencový gymnáziu strategicky naproti slavnému pivovaru U Fleků jak už bylo řečeno tak tady taková ještě vsuvka nebo ilustrace a jak právě Adolf Hoffmeister vzpomíná na jakou atmosféru vzniku české avantgardy na pozadí vzniku Československa tak říká ve svých vzpomínkách nápad na založení uměleckého svazu Devětsil měl Vladislav Vančura rodilo se dlouho výběr byl velice přísný a program byl vášnivě diskutován již na jaře roku 1919 kdy Karel Vaněk Karel teige Ladislav sis a Vladimír štuc byli ještě v Octavii první po převraty do Octavie co si dojednat s vaňkem vzpomíná tedy Adolf Hoffmeister tak Pojďme se podívat tedy na Proletáři jako první tedy výrazný proud české avantgardy a tedy na Některé její představitelé Tak na co teda Reaguje to znamená neobjevuje se pochopitelně náhodou takže jsme v situaci po první světové válce Takže sice je tu Euforie z vzniku státu ale je tu obrovská prostě bída sociální krize celá Evropa vlastně ekonomické krizi po válce a dotýká se to pochopitelně hlavně teda dělnictva pracujících a podobně a důležitou věcí je co se právě odehrálo v Rusku kde je 17 roce došlo k bolševické revoluci nástupu Lenina a jako totálního vlastně jaksi převratu změnu jako ke změně režimu jo což pochopitelně Evropě nesmírně rezonuje a právě mladí lidé kteří prostě tu změnu prostě jako chtějí a cítí ve vzduchu a potřebují na ten starý svět považují opravdu za naprosto větší pilí a jako nefungující neakceptovatelný tak se tomu jako nebo tím velmi často nechávají jako inspirovat získat propadnou prostě kouzlo tedy té marxistické ideologie takže chtějí něco podobného provést i tady samozřejmě aniž by znali detailně jako co to v praxi znamená co je to Rudý teror a podobně No i když třeba jak si on rudé ty rodu slyší tak mnohdy nadšeně protože vlastně to vidí jako nezbytnost Pokud měníte svět k lepšímu tak prostě nějaké oběti budou jo Takže je to velice silné a promítá se to například takto tak je v tom jako čistý základ čistá Touha odstranit nespravedlnost toho světa prostřednictvím revoluce že jo takhle už to píše ten Marx je to vize lepšího světa jak už jsem o tom hovořil a pokud bychom tehdy sledovali nějaké tendence už to byl trošku opakovat tak vnímání prostě třídního rozdělení společnosti zejména na buržoazie to znamená teď majitele továrna ty bohaté na dělnictvo přičemž jako je legrace že spoustu těchto básníků vlastně není vůbec dělnického prostředí ale prostě jako propadnete myšlence a snaží se tím dělníkům pomoci aniž by jako úplně jako chápali co ti lidé je opravdu reálně řeší a tak jo takže mnohdy je to opravdu idealismus tak chilli takováhle literatura samozřejmě silně politicky angažovaná mně Radostná optimistická v tom smyslu že očekává Prostě nějakou změnu k lepšímu a tedy že napomůže opravdu stvoření toho lepší tak Proletářská poezie se objevuje v takových časopisech jako je červen kmen nebo pro led cult Kde je vyloženě jako už v názvu vidíme jak si tyto motivy Kdo je považován za představitele Kdo je počítán představitelům proletářské poezie tak určitě Jiří Wolker Stanislav Kostka Neumann kterého znám jako představitel který už starší generace Jindřich Hořejší a v počátcích své tvorby Josef Hora Jaroslav Seifert nebo třeba Konstantin Biebl eh pochopitelně se to přináší také do prózy takováto tématika takže výraznými představiteli je Ivan Olbracht Mayerová nebo už zmíněným Vladislav Vančura Tak když jsem hovořil o tom že v počátcích tvorby nebo podobně tak si vlastně je to pochopitelné jo protože pokud ti Básníci spisovatelé prostě se dožili prostě se nějak vyvíjely Jo a mnozí prostě se s proletář autorů stali jako představitelé poetismu později ale jako většinový trend byl takhle pokud se dožili ovšem jo čímž naznačuji že tu máme autora stěžejního který vlastně jak si tuhle tu možnost neměl tímto autorem je Jiří volker teď právě teda v lednu 2024 jsme si připomněli 100 let od jeho úmrtí pamatuje se to dobře Narodil se 1900 a umírá ve svých vlastně nedožitých 24 letech a a je to určitě jako pozoruhodný básník a se dopředu rovnou řeknu že je to osobnost s kterou se ale také hodně manipulovalo a to zejména samozřejmě po jeho smrti jak to tak bývá jako s takovými to autorek prostě za září zemřou odejdou Zbyde po nich prostě nějaký odkaz a zvlášť pokud to mám jako jako u něho ten politický Aspekt a nastane doba jak já nastala To znamená jo Jak vypadá potom jako další vývoj 20 století takže Walker podobně jako Fučík podobně jako jiní mladí zemřelí se jo stanou potom takový jako užitečný tématem užitečným ve smyslu jako v ideologicky užitečným pro v tomto případě zejména komunisty tak byť Walker se dožil takhle mladého věku Tak u něj můžeme vidět docela jako radikální vývoj od to je opravdu mladické poezie potom právě k té proletářské takže jako je tam určitý obrat o takové jako naivity nebo radosti ze života najdete v dobrém slova smyslu prostě je to okouzlení světem Joker Prostřední že tento svět není jenom kouzelný ale je také jako mnohem zkažený a zejména společnost je zatížená problémy které je potřeba řešit tak Jiří Walker se narodil v Prostějově v takové jako v konzervativní rodině ve všech jako ve všem možném smyslu určitě i jako náboženském zejména matka byla silná katolička takže i tohle pro něj bylo jako velký obrat když tedy přijíždí na studia do Prahy tak se tady setkává jako úplně jako jinými vlivy je sám ovlivněn Takže jak jsi se nadchne pro revoluci pro komunismus a tedy v té jeho tvorbě se to rozhodně objeví jo na druhou stranu když čteme ty jeho věci tak to vlastně je určitá fúze minimálně jako je prostě ten nadšený bojovník za změnu světa ale používá třeba křesťanské motivy je to nějaké propojení Tak na co On umírá je to tuberkulóza což byla choroba která až do půlky 20 století skutečně zabírá ve velkém čeho známe to prostě jako notoricky v průběhu 19 20 století jeho tedy jaksi dostala takhle mladého no no aha podíváme se teda ta jeho stěžejní díla Host do domu teda je básnická sbírka první která právě nazývána poezii prostých věcí můžeme to spojovat s vitalism který známe skutečně jako má to ten jako nádech nebo je to psáno v tomhle smyslu oslava prostě života Mládí lásky smyslnosti jak říkám prostě radování se oceňování běžných věcí Ostatně Jedna báseň se přímo jmenuje věci které jsou personifikovaný že ty obyčejné věci které máme čeho z kterými se setkáváme každý den tak tím pro nás vlastně jsou hrozně blízké asi taková jako nejznámější a až jako příliš báseň je poštovní schránka nevím jak pro vás ale určitě třeba rodiče prarodiče to budou znát jako víc než bych chtěli právě proto že teda ten Kult Walkera prostě byl vtipná že jo prostě za socialismu takže tématice schránky jakožto našeho hlavního komunikačního média tehdy že to není obyčejná věc že do ní lidi vlastně jako vkládají emoce něco hrozně důležitého to psaníčka že jo která vlastně posílají dál Takže takže je to pro ně něco jako dost důležité ale že do toho Dávají sebe jo V tomhle smyslu prostě A samozřejmě Walker to říká lépe než já jsem to teďka parafrázoval také do druhého vydání vlastně umístí vlastně do toho závěrečného jako dílu nebo části ono to má tuším čtyři jako části tedy rozsáhlejší básnickou skladbu Svatý Kopeček která v dějinách české literatury je výjimečná minimálně tím že to je jedno z prvních pásem v české literatuře to znamená báseň po vzoru a polynéská psaná na základě asociace A když bych to měl říct ve zkratce tak je to vzpomínka na mládí na dětství On byl jak jsem říkal z Prostějova Nicméně k babičce jezdil právě na Svatý kopeček nad Olomoucí A tam vlastně jako v když se dostává už jako dvacetiletý teda hoch Tak teďka mu jedou prostě ty asociace z toho dětství z toho Mládí ti ho přátelé do toho zaznívá právě to jako Revoluční téma které Já z toho ocituji kousek joggery vlastně jako on reflektuje všechno možné osudy těch jednotlivých kamarádů i No prostě dalších lidí a říká nebo píše jsou to verše bída je široké moře a chodí hledají přístavy slunce divoký revolucionář den zboří a přes nos je znovu vystaví My máme raději červené panenky než staré chamtivé vdovy vyprávíme si o velikém Rusku a statečném leninovi myšlenky naše jsou zelené a vysoké jako stromy v lese dnes zrovna tak jako za mlada na Vršky jejich šplháme se žádná víra není laciná kterou jsi šťastný a laskavý z polínek u kamen dítě pro maminku zázračný zámek vystaví My nejsme rozumní kdo by byl rozumný ze všech nejvíce Nedalo by Šesták stařence žebrající na konci města u nemocnice a nemoc nechodí jen po lidech ale i po horách a po celém světě a na modré pasece mi chlapci s z že světe uzdravíme tě jo Takže máte tam prostě opravdu jako koncentrovaný tu tématu o čem jsem mluvil v celé vlastně rozmanitosti a proto tenhle ten úryvek tak následuje sbírka těžká hodina což je právě ten obrat Ostatně ten název co si naznačuje A tady už jaksi je to už tam ten název je mnoho tematický protože mi to můžeme vnímat jako jednak že z kopce se vstává Muž co si závažného a jedu Je to prostě zodpovědnost už to není jenom prostě taková ta naivní radost potom že si uvědomuje právě jako ty problémy tohoto světa to je to společnosti a cítí jak si odpovědnost s tím něco udělat a je to i teda nastupující nemoc Jo že on začíná tušit jako že jeho dni se dost možná krátí takže to se tam rozhodně promítá také tak a starých z této sbírky potom pocházejí básně které se jak říká vaše rodiče často učili nazpaměť a jako nevím jak na to bude Kdo vzpomínat jo ale Walker za to nemůže takže to je samotná těžká hodina Balada o nenarozeném dítěti Balada o očích topičových to bylo i často parabon právě tím jak je to takové jako patetické a procítěné tak takové věci silné že se dají celkem snadno otočit že jo spadl a to se rozhodně děje v Walker se pokoušel jako i o jiné literární druhy ale v té pojezdech byl určený nejsilnější než je známe od něj nějaké prózy pokusy od dramata jedna z těch provoz Asi nejzajímavějších je moderní pohádka O milionáři který ukradl slunce jo opět vlastně v tom máme jako přítomnou tu tématiku jakési kritiky těch jako bohatých lidí kteří si chtějí urvat všechno pro sebe Takže jako zase Jinými slovy tak tady máme pár obrázků jak Walker vypadá i obrázek teda z toho jak se jak se snažil roku 24 to znamená nápis jako na hrobu který si sám napsal že jo což je takové tehdy až děsivé děsivá předtucha zde leží Jiří Wolker básník jenž miloval svět a spravedlnost jeho šel se být dřív než mohl srdce své jak bojí vytasit zemřel mlád 24 let Zajímavé je že na jeho hrobě vlastně není ten Epitaf celý pouze půlka že ta formulace jako s tím srdcem to jsem jim k boji Tak už patrně ten režim měl trochu problém to už bylo tady máme tedy Svatý Kopeček jo jako Místo teda nepochybně pozoruhodné Kdo jste tam byli nebo to znáte tak prostě tam je vidět na celou tu Hanou že jo jak je rovná pod tím Takže jako i z jiných důvodů nejenom kvůli jako zajímavé je dobré se tam podívat a Walker není spojen jenom s prostějovem z Moravou s Hanou ale také vlastně bezprostředním okolí naší školy protože když pobýval v Praze jako student práv což jsem teda neřekl že studoval práva tak doplnil teď tak bydlel v ulici Na Celné což je opravdu kousek od naší školy a co je taky pozoruhodné že vlastně on tam bydlel v bytě který pronajímal penzionovaný profesor Smíchovské průmyslovky Vilém Čapek a nebydlel tam sám jistou dobu tam pobýval se Zdeňkem kalidou Což byl jaksi v mládí také historii prvních katolických pozic který tady se dožil podstatně vyššího věku ale právě jakožto katolík teda potom 50 letech měl dost vážné problémy a dlouze vězněn No a také tento dům je nějak zpětně Arbesově náměstí ještě si řekneme jakým způsobem tak povídání o proletářské poezii bych uzavřel takový medailonkem o Josefu horovi který teda začnu hodně povídat byl o něco starší než jako převážná většina právě generace české avantgardy přibližně o 10 let a mezi nimi fakt jako fungoval jako takový ten co starší zkušenější druh který měl i skrze to Urči radikálové a prostě revolucionáře a podobně u toho hory to bylo vždycky ztlumený Spíš je to vlak jako citlivý vnímavý autor básník který jako vnímal tu díru světa ale spíše to bylo jako o soucitu a vyjeli nějaké empatie než prostě o nějakém jako radikálním revolučním obratu jo takže tam u něj prostě ten radikalismus opravdu není přítomný Tak začíná tady už před válkou jak jsem říkal tedy No prostě o něco starší Takže ty jeho první věci jsou takové jako vitalizuje ještě jako ovlivněné řekněme těmi jako předcházejícími generacemi včetně jako toho 19 století pozdního jo nicméně v průběhu války a Souvisí to taky s tím si jeho zkušenostmi jako z Roudnice a prostě z toho že vlastně vycházel vlastně z chudé rodiny jak na něj pohlížel jiný spolužáci z těch bohatí takže prostě v něm jako zraje takové to silné uvědomění nějaké se jako jakési nespravedlnosti nerovnosti Takže jako směřuje do těch jako socialistických pozic takže potom vlastně celý život má k tomu blízko pracuje takový časopisech je redaktorem Rudého práva a tak dále ovšem ovšem je to právě on který v roce 29 spolu s šesti dalšími vlastně se stane signatářem manifestu sedmi což je vlastně takový jako manifestační vyloženě nesouhlas s děním komunistické straně komunisti vznikl roku 21 tím že jsem viděl že se sociální demokracie ovšem další obrat právě nastává v tom roce 2029 po pátém sjezdu tuším kdy se do čela dostávají stelline z těch radikálové v čele s Gottwaldem Jo a to je vlastně jako první štěpení vůbec naší avantgardní szeri tím jak jako většina těch lidí no prostě jako byla tohodle toho smýšlení a byla komunisty tak tady vlastně se to prostě Štěpí kdo souhlasí s tím kurzem to znamená tomu radikalismu stále nejsou a kdo ne No a právě jako Hora jeden z těch sedmi právě kteří toho rozhodně odmítli a potom bude tak ST strany vyloučeni tak Konkrétně tedy eh abych to vyjmenoval kdo tam byl to Ivan Olbracht o kterém tady bude ještě řeč Helena Malířová a nebylo to třeba Neuman taky jo který tento vývoj odmítá Josef Hora Jaroslav Seifert také Marie Majerová a Vladislav Vančura Jo s čím souvisí ta věc že na konci těch 20 let nebo řekněme o tom roce 29 celý 9 sil tedy začíná vlastně se rozpadat nebo jo tahleta ne Jednota i vede k tomu že tenhle ten spolek jako nějaká jednot Platforma jako těch umělců prostě Přestává být funkční protože tam prostě ten rozkol nastal a nejenom z tohodle toho důvodu tak pár teda ještě poznámek Josefu horovi Hora byl cestovatel podíval se například do Itálie do Sovětského svazu to souvisí s tím že byl jako velice plodný a jako schopný překladatelem z ruštiny Itálie zase ho vedla k tomu že jaksi má zkušenost přijmout fašismem musel jiného takže na to také reaguje eh to je proletářské poezie konkrétně jsou to sbírky Jako pracující den struny ve větru už představují trošku jinou poezii víceméně meditativní a tím se dostáváme do těch 30 let v podstatě kdy je vlastně všechno jinak jak už o tom byla řeč máchovské variace z roku 36 jsou básně které Opravdu jsou jakýmisi variacemi na Máchovy verše je to výročí výročí máje a taky Máchovy smrti tak těch věcí vzniká víc ale právě ty horory jako patří k těm nejzajímavějším takže nejenom že to je prostě formální i tématická Variace na máchu ale je v tom protifašistický podtext Mácha jako revoltující básník Jo a najednou vlastně to nějaké propojení toho co bylo před 100 lety a toho co je dnes Jan houslista vlastně jo poslední velká věc kterou píše už těžce nemocný vlastně v průběhu války s tématem vlastně návratu velkého umělce do vlasti v době kdy jejich nejhůř jo takže je to v tom smyslu ne utíkat pryč ale naopak vrátit se a pomoct tak to by tedy bylo pro dnešek všechno příště bychom se podívali na poetismus a samozřejmě na další autory kteří jsou s českou avantgardou spojeni Děkuji za pozornost mějte já nashledanou