Připojte se na náš discord server!

⮟⮝

Poesie 1. poloviny 20. století, 1. část

Veřejné Odpovědi

Odpovědi zkopírovány!

Pokud si jednoduše založíš účet a verifikuješ si ho, budeš mít možnost si vygenerovat odpovědi, které budou unikátní a viditené jenom pro tebe.

Koukáš se na veřejné sdílené odpovědi

Regenerovat odpovědi

Otázka 1. Proč většina avantgardních umělců vyznávala krajně levicové názory?

⮟⮝

Odpověď 1. Většina avantgardních umělců vyznávala krajně levicové názory, protože se snažili zrušit tradiční společenské a politické struktury a vytvořit nový, spravedlivý svět.

Otázka 2. Proč se o secesi často mluví jako o posledním velkém uměleckém slohu?

⮟⮝

Odpověď 2. Secese se často označuje jako poslední velký umělecký sloh, protože představovala komplexní styl, který ovlivnil různé umělecké obory a kombinoval různé inspirace, jako je barok, exotika a moderní vědecké objevy.

Otázka 3. Vysvětlete pojem avantgarda. Jak se avantgardní umělci k umění vztahovali?

⮟⮝

Odpověď 3. Avantgarda je souhrnné označení pro dění na poli umění v první polovině 20. století. Avantgardní umělci se k umění vztahovali jako k prostředku, jak zcela popřít tradiční hodnoty a vytvořit nové formy a obsahy.

Otázka 4. Jak bylo avantgardní umění většinovou společností přijímáno?

⮟⮝

Odpověď 4. Avantgardní umění nebylo většinovou společností přijímáno, často bylo považováno za nesrozumitelné a provokativní. Tradiční diváci a čtenáři měli problém s porozuměním avantgardnímu umění a často ho odmítali.

Otázka 5. V jakém nastupujícím uměleckém odvětví se záhy prosadil expresionismus?

⮟⮝

Odpověď 5. Expresionismus se záhy prosadil v filmovém umění.

Otázka 6. Jaké kubistické principy se uplatnily v literatuře?

⮟⮝

Odpověď 6. V literatuře se kubistické principy uplatnily prostřednictvím redukce a geometrických tvarů, a také zobrazováním věcí z různých úhlů.

Otázka 7. Na koho si prý hrály děti ve dvacátých letech v Itálii a proč?

⮟⮝

Odpověď 7. Děti ve dvacátých letech v Itálii si hrály na futuristy, protože futurismus byl velmi populární a výrazný umělecký směr.

Otázka 8. S jakým básníkem je bytostně spojený kubofuturismus?

⮟⮝

Odpověď 8. Kubofuturismus je bytostně spojený s básníkem Vladimirem Majakovským.

Otázka 9. Vysvětlete, na jakých principech funguje dadaismus a jak se v něm odráží duch doby?

⮟⮝

Odpověď 9. Dadaismus je založen na náhodě a absurditě. Umělci dadaismu se snažili vyjádřit své pocity z hrůz první světové války a zpochybnit tradiční hodnoty a normy.

Otázka 10. Na jaké vědecké teorii je založen surrealismus? Co to pro umění znamená?

⮟⮝

Odpověď 10. Surrealismus je založen na psychoanalýze Sigmunda Freuda a využívá principy podvědomí a nevědomí. To znamená, že umělci surrealismu se snaží vyjádřit své vnitřní pocity a sny a přenést je do uměleckých děl.

Komentáře

Přidej Komentář

Přidat komentář anonymně (nebude vidět, kdo ho poslal)

Transkript videa

Dobrý den dneska začínáme Novou kapitolu jejím tématem tehdy bude a literatura první poloviny 20 století především avantgarda podíváme se prvé řadě na poezii která je jaksi dominantní právě v souvislosti s prosazováním se avantgardních směrů postupu experimentů Nicméně Toto všechno zasahuje samozřejmě i prózu a další tedy literární a obecně umělecké druhy Takže to co si budeme říkat bude do jisté míry závazné právě nejenom pro poezii tak avantgarda se objevuje na počátku 20 století navazuje na literární modernu jak jsme o ní hovořili rodí z filozofických východisek pro začátek 20 století jsou zvláště vliv na ty co přichází Jednak z Ameriky což je především pragmatismus který řeší podstatu pravdy v tom smyslu že pravdu Má v podstatě každý svojí že je to věc relativní Je to věc pohledu na věc a řekni mi nějaké jako danosti T osobnosti Jo to znamená na řvoucí dítě na dvorku jinak bude koukat jeho matka a jinak prostě starý muž který V tom domě bydlí Jo každý má svůj kus pravdy a takhle to platí vlastně ve všem americký pragmatismus pracuje s pojmem užitečnosti To znamená že myšlenky nebo jakékoliv teze jako získávají nějakou platnost pokud jsou Prague užitečné u nás třeba výrazně pragmatická stanoviska tedy zastává Karel Čapek ke kterému se dostaneme Karel Čapek kterého znám jako prozaika dramatika ale je to právě on který překládá do češtiny francouzskou poezii jo Takže právě ten jeho vliv jako je zásadní a to tedy v řadě věcí tak eh dalším filosofickým východiskem a řekněme ideologickým je a chce se mi říct Samozřejmě marxismus který se stává tedy opravdu klíčovou teorií učení které ovlivňuje právě zejména tu avantgardu obecně Uměleckou scénu zejména mladé nastupující tedy literáty výtvarné umělce architekty právě z podšálkem století a zejména po říjnové revoluci v Rusku to znamená pro roce 1917 tedy ve 20 letech 20 století tak Maximus samozřejmě vychází z myšlenek Karla Marxe který působí už od půlky 19 století Ale v této době se proměňuje rozvíjí ho Lenin mluvíme o leninismu kterýho aplikuje na současný svět především ten ruský který zavádí pojem imperialismu jako pozdní fáze kapitalismu a tak dále A hlavně přichází s myšlenkou že je na čase skoncovat s tím starým kapitalistický nespravedlivým světem a je potřeba Revoluční cestou vytvořit svět spravedlivý nový moderní jo což jsou věci které opravdu velkou řadu zejména mladých lidí opravdu bytostně oslovují a to umění je tím protnuly řekněme takový sklon nikoliv individualismu ale k kolektivismu To znamená že jak si to umění uděláme pro ty dělníky pro pracující lid pro obyčejné lidi když se staví nebo když se promýšlí moderní architektura tak má být právě pro běžné lidi pro ty pracující a uvažuje se o kolektivních domech vlastně tady jsou položeny základy myšlenek potom pozdějších sídlišť a tak dále jo to je tedy přítomné takže nikoliv modernistický individualismus ale kolektivismus ať už teda na to koukáme různě ale je to spjaté nebo jako z hlediska různých směrů a přístupu ale právě pro tedy to uvažování komunistické je to nanejvýš teda typické Na tomto obrázku vidíme dva myslitele John Deere je tedy přední americký pragmatik No a ten to je samozřejmě Karl Marx tady vidíme Lenina tak Podíváme se na důležité směry které se od počátku toho 20 století objeví tak začneme trošku takovým směrem předcházející avantgardě ještě nepatřící určitě mezi avantgardní To je směr který ovládá vlastně Uměleckou scénu na přelomu 19 století Hovoří se o něm jako o posledním vlastně komplexním slohu který zasáhl prostě umělecké obory napříč to znamená architekturu literaturu výtvarné umění ale také třeba oblékání a šperkařství tím je secese která kombinuje různé věci vychází částečně jako z tradice barokní ovšem Zároveň je tady inspirace exotikou zejména jako řekněme asijským uměním do toho zasahují moderní vědecké objevy zejména biologie a fascinace prostě buněčnými strukturami obecně organickými tvary takže můžeme často vidět nějaké přírodní motivy ať už jde o květiny ať už jde o zvířata zejména teda drobnější jako je hmyz takže typický secesní šperk je nějaká spona ve tvaru vážky jo kde se prostě propracovává jako ta blanitá křídla šel které se stávají tím jako rafinovaným ornamentem kde se pracuje s tou křivkou nepravidelnými tvary jo A tohle se odráží i na prostě strukturách malířských architektonických jo prostě práce jako s nějakou takovouto Jak se říká organickou strukturou takže nikoliv pravý úhel nebo nějaké geometrické tvary ale právě toto rafinovanější to je určitá aspoň něco k tomu roku protože to také pracuje s křivkou přece se ale více co se týče barevnosti tak je jako spíš ale bolí nějaké lomené odstíny No a dalo by se pokračovat například v tom že rozhodně není náboženská jako Baroko jo že tam už jako ta Podstata je řekněme estetická a tak v něčem právě jako rozvíjí ten estetik moderny prostě jsou tam nějaké jako styčné plochy rozhodně tak ještě jedna věc která bude důležitá i následně a to je vlastně snaha propojit umění s tím velkým u jako řemeslem můžeme i mluvit jako o nějakém docenění a Evan si paci řemesla jako také nějaké činnosti vlastně ve své podstatě umělecké jo tady se to dostává vlastně do kontrastu už jako fungující Tovární masovou výrobou jo Takže ten produkt prostě řadový nebo masový kontrakt prostě výrobek tedy toho konkrétního umělce jo s tímhle se tady také pracuje a ty si představíte prostě v nějaké secesní dům jako třeba na tomhle příkladě což je detail vlastně průčelí vstupu Obecního domu v Praze u Prašné brány No tak tam to přesně máme jo takže opravdu bohatá práce s ornamentem složité tvary barevnost a zapojení právě těch řemeslných prvků tady především tedy kovářských těch mříží zapojení dekoru rostlinného Jo a to všechno vlastně co jsem říkal si tady jako můžeme jako velice názorně ukázat ta ornamenty styka se samozřejmě projevuje v malířství tohle to je detail obrazu Alfonse Muchy který je jedním teda z nejdůležitějších malířů Můžeme si všimnout té ploche Jo že vlastně je to do jisté míry taková tapeta že tam není křivkami s tím ornamentem když vidíme ty květiny tak oni taky jako vytvářejí takové až vzory jo že jako nějaká snaha po nějaký doslovný realismus určitě ne je to dekorativnost jo že ta žena asi až jako Ztrácí v těch květinách o to víc to platí u Gustava klimta někde jiného jako předního secesního malíře vídeňského tady až když se podíváte pořádně na ten obraz tak tam vylezou ty postavy jo které jsou tam jakoby druhořadé nebo v tom smyslu že ten ornament prostě stylizovaný silně stylizovaný prostě tam má naprosto dominantní úlohu a jak si hraje tedy první housle ty postavy jsou tam jakoby skryté Tak mluvil jsem nebo používal jsem pojem zmínil jsem pojem Ava také něco málo k tomu jak to teda vnímat avantgarda vlastně není umělecký směr ale celý přístup je to souhrnné označení pro dění na poli umění v první polovině 20 století a jde vlastně o snahu to umění proměnit jako totálně jo Moderna se rozchází z tradicí avantgarda se snaží tu tradici úplně popřít a vytvořit úplně jaksi nové postupy to umění postavit na úplně nových základech Jo a jde to ruku v ruce právě s těmi jako představami ideologickými řekněme vytvořit nový svět zrušit ten tradiční nespravedlivý nedokonalý a vytvořit novou společnost vytvořit nové umění to slovo vychází vlastně z vojenského pojmu avantgarda jako předvoj jo jako vojenský jako nějaká předsunutá jednotka tady to myšleno tedy v tom uměleckém smyslu chilli hledání nových cest silně experimentální záležitost hledání nové tvaru i obsahu co ještě teda mnohdy znamená nutně znamená že pro tradičního diváka čtenáře příjemce je to často naprosto nesrozumitelné A nepochopitelné jo takže to je od začátku vlastně velký problém avada že vytváření toho nového umění naráží jako na nepochopení a dodnes vlastně takzvané moderní umění počínaje a možná V prvé řadě tím výtvarným nějakou širší veřejností vlastně není jako není mu rozuměno nebo určit určitě méně jo Takže tady vlastně to napětí vzniká na samém začátku byť často jako se tihle s tím umělci experimentátoři právě snaží vytvořit nové Umění pro každého jo ale to se úplně většinou nedaří tak uvědomit si několik směrů které do té avantgardy rozhodně patří z těch ranější předválečných v výt umění především je to fobis spjatý Sandra mattem a dalšími který vlastně posunuje barevnost těch obrazů jo takže impresionismus řekněme to rozostřený jako přežene tu barvu a začne jaksi modelovat právě jako odvážnými barevnými tóny odvážná barevnost potom jako zůstane vlastní rozhodně avantgardě jo jak jsi se nebát a bourat nějaké principy A provokovat Takže v tomhle Už je to nějaká předzvěst avantgardy v tom užším slova smyslu jiným směrem tedy je expresionismus také někdy řekněme od počátku 20 století 1910 do první světové války který řeší řekněme účinek toho díla na člověku exprese dojem jo většina je to snaha vyjádřit něco zneklidňující jako odcizení samoty zděšení jo takže Často jsou to prostě takové jako momenty jako je slavný třeba Výkřik od Edvarda moucha ještě uvidíme Nějaká obava jo prostě nějaké vyhrocené momenty které to jako nějak předvádí vyhrocený způsobem takže expresionismus prostě deformuje Takže ten obraz bude nějakým způsobem pokřivený je zajímavé že expresionismus se uplatňuje jako jeden z prvních směrů nastupujícím filmovém umění jo takže se tam hodně pracuje s kulisami a s takovými jako přehnanými tvary Takže já nevím vysoká židle Křivá okna strašidelný prostor expresionismus stojí na počátku de facto žánru hororu jo jako ve filmu Pracuje se prostě jako s nějakými temnými strašidelnými motivy jak už jsem o tom hovořil potom se to potká s pocity z První světové války prostě z toho hrůzou z umírání v zákopové s tím pocitem že vlastně dosavadní hodnoty přestávají platit že Bůh není spravedlivý že prostě se tady děje masakr A že vlastně mladý člověk nemá budoucnost protože dříve či později Prostě zahyne někde v zákopu nebo nějakým jiným způsobem jo Takže ten prožitek To je hrůza je to pesimismu to je úzkosti tak se s tím jak říkám velice potkávám expresivní motivy samozřejmě jako nevinné vynalezlo 20 století ale o prodeje Mluví přímo o expresionismu Jinak když bychom se podívali do minulosti tak určitě mnohem expresivní je středověk gotika barokní umění jo ale tady to zase dostává jako novou podobu nové pozadí a východiska tak si už je to jako No jak kdy No ale v menší míře to navazuje na náboženství nebo jo nějaké věci víry i když tak i když také existují tyhle polohy jako zapojují se do toho i třeba já nevím katoličtí věří Výkřik chilli hodně vlastně jako zredukované zjednodušený obraz vyjadřující tu emoci a jakoby v podstatě nic víc můžete si všimnout že celá ta krajina jakoby jsou to nějaké siločáry nějakého zrušení právě toho neklidu tohle je příklad právě expresionistický filmu kabinet doktora caligariho jo kde se uplatňují přesně ty věci ty deformace o kterých jsem hovořil Mimochodem manipulovaného chlapíka kterého posílá vždycky někam vraždit nebo jako po nocích konat nějaké nekam eh expresionismu někdy bývá také zařazován jinak Post impresionista Vincent Van Gogh že v mnohém vlastně Nějakým tím neklidem Opět jako určitou deformací toho prostoru nebo že tam jaksi něco tak klidného jako je noční krajina dokáže takhle dramatizovat tak to prostě k tomu má také blízko tak před ním avantgardním směrem je rozhodně který se uplatňuje opět ve výtvarném umění i v literatuře a dokonce místy architektuře sochařství pochopitelně a jsou tady takové základní na principy jednak samozřejmě ta kombinace To znamená že ty složité tvary nějaké jako realistického obrazu jsou zjednodušeně redukovány právě na ty tvary geometrické často té kostky A ještě je to jiná věc že to je snaha vlastně poskytnout tu zkušenost a skutečnost vlastně jako z různých stran z více úhlů Takže ty obrazy vlastně představují nějaký ten objekt znázorňován zepředu zespoda ze stran ať už jde o nějaké Zátiší prostě hudební nástroje a nebo figury jo Takže tady opět ta deformace je značná ale stojí za tím právě tento úmysl jo ne nějaká plocha skutečnost jako když to vyfotíte ale jak to říkal Picasso že chce malovat taky jak tu věc myslí což zase není úplně nový a tady to má přímou souvislost že Picasso vychází jako z obrazu A vůbec jako výtvarného umění některých jako starých dávných národů pravěkých nebo případně různých domorodců a podobně kteří jednak často to vytváří v nějaké hodně stylizované a jakoby zjednodušené podobě Když dělají nějakou tvář nebo tak tak se nepokouší rozhodně o nějaký jako doslovný realismus ale vytahují jak si to nejdůležitější takže různé africké masky a podobně jsou minimálně jako jednu dobu pro toho Picassa velkou inspirací a jednak Právě toto jo zaznamenávání věcí které vlastně nejsou vidět ale my o nich víme a nějak je tam chceme dostat vedle pabla Picassa je to Georges braque který Mimochodem dal jméno jak si nepovedeného obrazu jo když o něčem řekneme že to je brak anebo to může být i třeba nepovedená literatura ovšem to je lidí kteří to právě nepochopili Jo Takže ne nepovedená ale spíše nepochopená Takže tady máme takový příklad jednoho z těch období on ono to taky dosti rychle prošlo ten kubismus jako vývojem takže máme období analytické syntetické všechno možné jednu dobu teda redukují i barvu takže vlastně tam Jde především o ty tvary a barevnost je tak někde právě mezi tou okrovou hnědou šedou tak Mluvil jsem o eh kubismu architektuře a zajímavostí Rozhodně je že je to naše specialita jo před první světovou válkou se objevuje několik architektů a třeba i designérů nábytku kteří vlastně se snaží ty komunistické principy přenést právě jako do tohoto umění takže zejména v Praze ale nejenom vznikají kubistické stavby uplatňuje se to tady na té fasádě jo vevnitř jako nic moc kubistického nenajdete nemyslím nábytek jo ale myslím jako co se týče té architektury jo Takže ty výrazné geometrické tvary právě použité fasády takže to je Josef Gočár dům Černé Matky Boží v Celetné ulici a nebo jak tady vidíme Josef chochol teda tohle to je Billa Pod Vyšehradem těch domů je tam víc tohle je v neklanově ulici tak můžeme pokračovat dál dalším tím zásadním směrem avantgardy je futurismus a který jak z toho názvu vyplývá teda dám znamená to okouzlení moderní dobou technikou budoucností Jo to znamená rod jako radikální rozchod s tím dosavadním a futuristi byly zvlášť velký magoři v radikálové který měli jako opravdu blízko k těm radikálním politickým režimům takže italští futuristi jsou změny Způsobil lidem s fašismem ty ruští zase Teda samozřejmě z bolševiky nebo samozřejmě jako pojistnou dobu než bolševici řekli A dost A my chceme srozumitelné jo takže tam to bylo trošku složitější ale prostě jako faktem je že v těch 20 letech že jsou to především Italové a jsou to především Rusové nebo Sověti ať už čtyři marinetti nebo mají jakovsky v Rusku Takže ty motivy rychlost opět zkratkovité destrukce dosavadních forem takže vytahování něčeho co naznačí tu rychlost a naopak Jako vymalování nebo ne psaní věcí které jsou jaksi navíc literatuře to znamená třeba rezignaci na interpunkci a další jaksi prostředky tradiční a jazykové které zdržují opět Jako těžký experiment vybavuji si že někdo jak si pronesl že děti všech dob a všech zemí nebo určitě v Evropě si vždycky hráli a budou hrát na indiány s jedinou výjimkou v 20 letech v Itálii si hrály na futuristi tak Kubo futurismus je propojení vlastně těch principů obojích někdy se říká že to je směr který vzniknul Jenom proto aby označit styl a tvorba A polimera jo což je vlastně naprosto zásadní básník a postava stojící na počátku tedy rozvoje právě avantgardy působící už od počátku století a řekněme před určující spoustu dalších směrů vlastně intuitivní básník který už předznamenává třeba si realismus pracuje s volným proudem představ vytváří asociativní spojení jo něco se potom jako rozjede ve velkém a řekněme důsledně a programově potom jako až po letech nebo o několik let později mimo jiné také propojuje vlastně literární jazyk z výtvarném jsou známého kaligramy to znamená básně vlastně psané do podoby Takových jako obrazců jo takže další z mnoha experimentů Jak vlastně vytvořit to nové umění tady vidíme futuristický obraz mám teda konkrétně Eriky Giovanni Clean lokomotiva jo Takže je to vlastně taková jakoby rozbité ale je to rozhodně dynamické takže to naznačí ten hluk tu rychlost prostě co se děje Je tu moderní dobu jo že to prostě opět takové jako neklidné jako celý ten futurismus který prostě je o té rychlosti o tom spěchu o té nedočkavosti o té energie řekněme tak další z klíčových směrů je rozhodně dadaismus který se objevil uprostřed první světové války ve Švýcarsku a je to vlastně směr založený na nesmyslu náhodě směr který reaguje právě na pocity z První světové války kde kteří právě byli Curychu A v dalších švýcarských městech ať už tam studovali nebo tam unikaly před válkou právě se cítili jaksi jak v pasti v pasti dějinné jo Z těch důvodů o kterých už jsem hovořil To znamená že Svět se řítí do Záhuby a jako všechno přestává platit nebo nic neplatí žádné hodnoty které byly jaksi od dětství Štěpová Jo to znamená ta hrůza prostě jako je tak enormní a ten svět tak nespravedlivý že prostě nějaká víra v nějaké racionální řád světa prostě jde pryč nebo jí opouštějí stejně tak nějaká racionální pravidla právě v umění a ten jejich vlastně jako zděšený Výkřik provedou formou jakési hry něco co může vypadat jako taková jo jako taková recese něco jakoby nevážné oni jako tvoří své umění ať už je výtvarné nebo literární prostě absurdního způsobem to znamená v báseň udělají tak že ostříhají prostě text a ty slova spojená hodně dohromady celý název dadaismus vychází z náhody údajně prostě kápla kapka do slovníku na tomto slově které znamená prostě mě to dětské slovíčko pro houpacího koně Jo a dalo to název celého směru ty svoje díla předvádějí nalézt takovým jako dramatickým způsobem nebo extravagantní právě po těch různých klubech jako právě třeba ten klub Walter jo kde je to prostě Performance něco co známe pak vlastně z celého 20 století to znamená prostě způsobit že jo nějaký šok prostě samotné to představení prostě je zážitek a prezentuje se tam právě to nové umění založené prostě na nějakém jakoby šílenství nelogičnosti a tak jo ale má to to pozadí je to vlastně vyjadřuje pocity z tohoto světa aktuálně jinak většina těch lidí se potom nějak vyvíjí dál to znamená často se z nich stávají seriály s tím o tom ve 20:30 letech ale jakoby ten základ vlastně jako rozchod s racionální kontrolou umělecké činnosti pak jako to založit na něčem jako intuitivní nebo až přímo absurdní tak tak to pokračuje dál tak samotnému serialiky ten je právě založen na tom že vlastně na tom volném proudu představ myšlenek nápadů a podobně prostě to co vám vlastně posílá ta hlava pokud možno bez nějaké právě rozumové kontroly Tady se to propojí s objevy a teoriemi Zikmunda Freuda psychoanalýzou Freud objevuje tedy podvědomí případně nevědomí Čili že máme jaksi v sobě prostě nějaké pohnutky nějaké motivy nějaké zasuté věci o kterých vědomí neví ale přesto naše jednání určuje Proto i umělce je to vlastně jako cesta k vysvětlení umělecké činnosti jako takové protože ta není v zásadě rozumová ale je to něco co jde z hloubi že jo A to hlubinnou je podvědomí jo takže tehdy je to vlastně pocit že vývoj umění a vědy se potkal dějin a že vlastně věda dokázala vysvětlit podstatu umělecké činnosti Takže nějak něco racionálního vlastně iracionální intuitivním že se nachází a potkává Pojďme takže prostě ten serialis je brán jako vrchol vyvrcholení vůbec toho avantgardního směřování tady důležitou postavu je André Breton který byl právě psychiatr ale zároveň spisovatel a který to vlastně zprostředkoval do toho umění a pak to mám řadu dalších aragon Paul eluard a tady platí že to byly většinou lidé levicový orientování tak jedna jako z dalších věcí a projevů je že zapojili do tvorby věci které vlastně dali do nového kontextu to znamená pracovali jako s běžnými předměty které vystavily tady vidím tak zvanou fontánu Co to je ještě teda poznáváte Tomu se říká Ready Made jo že už je to vlastně vytvořené ale kdy to dáte do nového kontextu tady máme příklady právě to je spíše dadaismus Jo a tady máme příklady právě seriály lidských obrazů jo chilli oni většinou pracují jako z nějakou jako realistickou technikou ale co zobrazují jsou ty nové výjevy takže můžu zrcadle poněkud jinak než bychom čekali je tady to asi nemusím objasňovat jo takže surrealismus se jako neprojeví technikou Ale tím co je tam zobrazováno tady třeba takový jako Paradox je tam co na tom obrázku je asi zřejmé ale pod tím je napsáno Toto není dýmka jo takže absolutně to je asi budete znát Všichni salvadora dalího který asi nejznámější jako seriály stát právě pro své takové nové výjevy některé oblíbené motivy jako právě různá těžká zvěř Na Dlouhých tenkých nohách hořící protékající se hodiny a vůbec jako ten jeho extravagantní zjev tak myslím že pro dnešek by to stačilo pokračování příště Děkuji za pozornost a na shledanou