Připojte se na náš discord server!

⮟⮝

Průmyslová revoluce

Veřejné Odpovědi

Odpovědi zkopírovány!

Pokud si jednoduše založíš účet a verifikuješ si ho, budeš mít možnost si vygenerovat odpovědi, které budou unikátní a viditené jenom pro tebe.

Koukáš se na veřejné sdílené odpovědi

Regenerovat odpovědi

Otázka 1. Proč asi průmyslová revoluce započala právě ve Velké Británii?

⮟⮝

Odpověď 1. Průmyslová revoluce započala ve Velké Británii pravděpodobně kvůli kombinaci faktorů, jako je přítomnost přírodních zdrojů (uhlí, železná ruda), rozvoj obchodu a koloniálních vztahů, technické inovace a podpora vlády.

Otázka 2. Jaké výrobní a marketingové metody se během 19. století vyvinuly v USA?

⮟⮝

Odpověď 2. V USA se během 19. století vyvinuly různé výrobní a marketingové metody, jako je sériová výroba, využití strojů a automatizace, rozvoj dopravy (železnice, parníky), využití reklamy a propagace a rozvoj velkoobchodu.

Otázka 3. Jaká je ekonomická podstata kapitalistického systému?

⮟⮝

Odpověď 3. Ekonomická podstata kapitalistického systému spočívá v soukromém vlastnictví výrobních prostředků (továrny, stroje, půda) a jejich provozování za účelem zisku. Kapitalismus se zakládá na konkurenci, nabídce a poptávce, a využívá trh jako mechanismus pro alokaci zdrojů.

Otázka 4. V jakém odvětví se průmyslová revoluce projevila nejdříve?

⮟⮝

Odpověď 4. Průmyslová revoluce se nejdříve projevila v textilním průmyslu, kde docházelo k mechanizaci výroby a zvýšení efektivity pomocí vynálezů jako je parní stroj a tkalcovský stav.

Otázka 5. Zjistěte si a vysvětlete princip fungování tzv. létajícího člunku.

⮟⮝

Odpověď 5. Létající člunek je zařízení, které umožňuje rychlejší a efektivnější tkaní. Princip spočívá v tom, že létající člunek nahrazuje lidské ruce při přenášení osnovních nití přes osnovní nitě, čímž umožňuje rychlejší a rovnoměrnější tkaní.

Otázka 6. Proč první průmyslové provozy u nás vznikaly v blízkosti hor?

⮟⮝

Odpověď 6. První průmyslové provozy u nás vznikaly v blízkosti hor kvůli dostupnosti dřeva a vody, které byly potřebné pro pohon strojů a výrobu energie.

Otázka 7. Jaké důsledky mělo zapojení parní síly v dopravě?

⮟⮝

Odpověď 7. Zapojení parní síly v dopravě mělo důsledky v podobě zkrácení cestovní doby, zvýšení kapacity přepravy a rozvoje železniční sítě, což přispělo k rychlejšímu a efektivnějšímu obchodu a rozvoji průmyslu.

Otázka 8. Proč při dělnických stávkách docházelo často k rozbíjení strojů?

⮟⮝

Odpověď 8. Při dělnických stávkách docházelo často k rozbíjení strojů jako projevu nespokojenosti s pracovními podmínkami a nízkými platy. Dělníci viděli stroje jako hrozbu svého zaměstnání a snažili se tímto způsobem vyjádřit svůj nesouhlas.

Otázka 9. Co to byly kartounky a jak souvisí se Smíchovem?

⮟⮝

Odpověď 9. Kartounky byly provozy, které se zabývaly výrobou kartounů, což jsou potištěné látky. V Čechách byly spojeny se Smíchovem, kde se nacházely významné kartounky, jako například Kartounka na Smíchově.

Otázka 10. Jaká plodina způsobila v 19. století revoluci v českém potravinářském průmyslu?

⮟⮝

Odpověď 10. Revoluci v českém potravinářském průmyslu způsobila cukrová řepa, která se stala hlavní surovinou pro výrobu cukru. Tato plodina umožnila rozvoj cukrovarnictví a přinesla obrovský ekonomický růst.

Komentáře

Přidej Komentář

Přidat komentář anonymně (nebude vidět, kdo ho poslal)

Transkript videa

Dobrý den v rámci úvodu do moderních dějin bychom se dneska podívali na téma průmyslová revoluce mi samozřejmě tohoto tématu tohoto fenoménu jsme se dotkli v souvislosti s osvícenství v souvislosti s dalšími procesy které jsou právě s přelomem 18 19 století a dál a dalším vývojem spojeny Nicméně Dnes bychom se na to podívali Trošku podrobněji a komplexněji tak víme že osvícenství tedy přineslo rozvoj věd rozvoj vědeckého poznání to vedlo k objevu nejrůznějších nových vynálezů a k rozvoji právě techniky k nástupu průmyslu vynálezů bylo opravdu velké množství Nicméně existuje jeden který se stal jakýmsi symbolem této Nové doby a to je bezesporu parní stroj přesně bychom měl říkat zdokonalení parního stroje protože síla páry Byla známá lidem od starověku šlo o to jí nějak tedy efektivně zužitkovat a to se rozhodně podařilo v roce 1769 jo kdy jeho vlastně verze parního stroje už opravdu něco dokázala a stojí na začátku tedy zapojení vlastně tohoto principu tohoto pohonu do služeb právě průmyslu později také dopravy průmyslová revoluce nepochybně začíná na Britských ostrovech v Anglii kolem velkých měst které samozřejmě s rozvojem průmyslové revoluce se stávají násobně většími jako je tedy Londýn Liverpool Manchester Leeds a řada dalších rozvoj měst a zvětšování měst jde ruku v ruce s proměnami venkova nejenom že venkov se vylidňuje ale také vlastně z nějaké ho jako málo zemědělství malovaný se přichází na jaksi větší projekty scelování pozemků takže i v tomto můžeme vidět docela podstatné změny tak v Anglii to začíná Nicméně tím že Anglie pochopitelně v obchodních vztazích s jinými částmi světa tak se tam revoluce záhy přenáší Takže je to pochopitelně nejprve přes kanál Manche Takže záhy teda se setkáme s nástupem průmyslové revoluci revoluce zemích Beneluxu ve Francii No a jsou to také Spojené státy americké které na přelomu 18 19 století bojují o svoji nezávislost na anglii ale neznamená to nějaké jako Defy utlumení vztahů a podobně jedna Z té z těch věcí je že prostě zásadní část toho obyvatelstva pochází z Anglie z anglická kultura Samozřejmě dominuje ve Spojených státech takže mnohé tam prostě pokračuje byť tedy už v rámci tedy nového státu nebo nových států přesně řečeno uvidíme potom že v průběhu 19 století se z těchto bývalých kolonií stane teda eh ekonomická mocnost nejenom pro tu sílu eh to je ekonomiky ale i proto že se tam objeví úplně nové výrobní postupy nový způsob výroby a dojde k tomu že Amerika v průběhu 19 století začne sama ovlivňovat vlastně dění v Evropě nejprve právě především ekonomicky a z hlediska té výroby jak jsem říkal Později se stane i významným hráčem politickým ale to už se přenášíme do 20 století když bychom se podívali třeba k nám Pokud mluvíme o našich zemích Tak v této době je to v rámci rakouské monarchie Tak ten nástup není jako nijak zvlášť opožděný prostě zapojujeme se do tohoto dění viď přece jen o něco později horší situace na východ od nás když třeba se podíváme do Ruska tak tam vlastně těmto proměnám začíná docházet až někdy na přelomu 19 a 20 století a to ještě takovým zvláštním způsobem že to obvykle není spojeno s nástupem buržoasie jako nové společenské vrstvy ale ty prostě továrny na tom masovou výrobu začíná provozovat Šlechta a ty dělníci nepřestávají být podanými jo Takže je to takový zvláštní hybridní tvar a především teda dosti pozdě tak jak už bylo řečeno průmyslová revoluce vyvolala tedy společenské změny že prostě rozvrstvení společnosti Opravdu se zcela proměňuje Takže ten starý svět opravdu doslova je nahrazován novým to znamená tedy Šlechta Přestává být tou vůdčí vrstvou na místo ní začíná nastupovat právě ta dravá buržoasie je ti průmyslníci vzniká vznikají široké Dělnické vrstvy ještě o tom budeme hovořit můžeme říct že ten systém prostě výroby vztahů a podobně opouští principy feudalismu které to byly o středověku a nastupuje něco zcela nového a to je kapitalismus kapitalismus který tedy vytvářejí právě schopny osobnosti spodní podnikatelé kteří vlastně část toho zisku dokážou znova investovat vytvářet ten kapitál a tím tu obrovskou ekonomickou sílu tak pro vlastně takovouhle proměnu je potřeba odstranit nejrůznější vlastně bloky a překážky spojené s tím vlastně ještě středověkým světem Takže jako nejrůznější vnitřní CLA různá omezení prostě ten tu zemi a ten svět propojit aby ten obchod mohl tedy naplno se rozjet tak důležitou součástí a řekněme podmínkou taková ta rozvoje je existence koloniálních panství to znamená Právě tyto Země jako Velká Británie mohou vlastně čerpat z těch obrovských držák různě zámoří kde získávají často velice levně ty prostředky takže to pochopitelně celý ten proces urychluje a násobí tak v jakých odvětvích se průmyslová revoluce vlastně projeví kde nejprve vlastně se realizuje začíná to nepochybně v textilnictví A to už můžeme vidět právě v průběhu 18 století Kde je stoupá poptávka po produktech ta výroba na to Reaguje vznikají různé manufaktury a později stáli rozsáhlejší tedy provozy se stále větším zapojením strojů Využívá se levná pracovní síla na začátku průmyslové revoluce neexistuje jakákoliv regulace to znamená regulace délky pracovní doby Kdo může pracovat To znamená je běžná Dětská práce nějaké sociální jako zabezpečení těch dělníků také vlastně nepřipadá v úvahu jo Takže tady začínají potenciálně vznikat problémy které potom vlastně celé to 19 století začíná řešit čím dál tím intenzivněji tak v rámci teda toho textilnictví dochází k celkem Důležitým proměnám takovou jednou využití vlastně materiálu takže zatímco tradiční prostě materiály a zdroje řekněme byl tedy len byla vlna to zejména platí pro tu Anglii Tak v této době nastupuje bavlna Jo a tady právě jsme u těch kolonií protože tam je to možné pěstovat teda ve velkém případě té Anglie můžeme mluvit o Indii do určité chvíle samozřejmě o Americe jo takže se objevuje vlastně levnější a v některých ohledech výhodnější materiál látka takže i s tím je to spojeno pak samozřejmě Důležitý je způsob toho zpracování a možnosti a jak ty technické možnosti to znamená sledujeme v průběhu 18 století už toho 18 století velké zdokonalování techniky to znamená v tkalcovských stavů jeden z takových těch velkých vynálezů je létající člověk takzvaný který tady umožnil aby ty mnohem širší než dosáhnou lidské ruce jo Takže prostě ta výroba se tímhle tím násobí a zrychluje především to je samozřejmě předpoklad potom nějakého raketového nástupu prostě to je tovární výroby Tak co se týče teda zdrojů energie tak ještě na začátku jsou to především Přírodní zdroje ať už teda různých zvířat tak v těch velkých provozech především se využívá síla vody takže to je také důvod proč řada těch prvních továren se nachází někde v horách nebo podhůří protože tam ty fotky samozřejmě měly trošku jinou sílu ale záhy nastupuje právě parní stroj Takže to co už jsem naznačil tahle síla tenhle ten stroj je prvotně využívá především právě v tom průmyslovém provozu do těch dopravních prostředků vlastně se dostává později a čtyři v průběhu toho 19 století tak mechanizace to znamená prostě rozvor výroba strojů vlastně vytváří úplně jiné nároky a požadavky na prostě materiály to znamená je tady poptávka především po železe takže to vede logicky k rozvoje k rozvoji těžby také daleko větší maso to je těžby takže můžeme pozorovat právě zase na přelomu 18 19 století veliký nástup prostě hornictví těžby v úplně jiných měřítkách než doposud rozvíjí se tedy těžký průmysl tak v souvislosti s textil dětstvím také můžeme sledovat nástup chemického průmyslu Jde především o prostě proměny barvu těch materiálů těch látek ať už je to bělení nebo barvení jo toto vlastně jsou věci které řeší samozřejmě právě jako chemická podstata nebo se jí týká tak Mluvil jsem o rozhodně průmyslová revoluce také vlastně zahrnuje toto jo že vlastně vede k obrovským proměnám dopravě prostě v dopravních prostředcích Takže co je asi zcela zjevné je to železnice je to nástup tedy parní lokomotivy co se týče nějakého kolejového provozu tak není to o tom že by to začalo až v tuto dobu už někdy v 16 století máme doložené vlastně kolejové dráhy v dolech někde v anglii ale zase v takovém měřítku a takhle ve velkém to začíná až právě v době kterou sledujeme ta železnice nejprve je vnímáno jako teda prostředek především pro nákladní dopravu pro právě převážení materiálu zdrojů prostě surovin na nějaké prostě vzdálenosti rychlejším způsobem záhy Teprve se začne využívat jako dopravní prostředek pro lidi pro dě pro kohokoliv dalšího a teprve později jako to nastupuje jako prostředek dejme tomu turistický Jo v tohle není věc na kterou by ses opravdu myslelo jo to je až vlastně nějaká jako další věc která k tomu vede A ono taky vlastně ta turistika nebo řekněme nějaký volný čas je také vlastně určitý důsledek průmyslové revoluce která teda vlastně rozdělí tu práci a ten čas mimo ní takový ten jako Sedlák nebo podaný prostě zapojený do toho procesu vlastně Neměl žádné volno jo zatímco ten pracující prostě to potom má tu neděli později víkend Jo a vzniká to jako vůbec ta myšlenka toho když se teda nepracuje tak nějak to volno ztrávit A může to být třeba ten výlet Jo a to je jak říkám prostě věc relativně nová a také vlastně související s tímhle tím rozvojem a změnou životního stylu v roku 1814 tedy v Anglii se objevuje první parní v roce 1825 první železniční trať a ty Železniční tratě a železnice se záhy začne jako velice rychle tedy rozvíjet rozmnožovat vzniká další a další Tak už jsem vyjmenoval ty funkce Jo že To umožní daleko rychleji spojit prostě vzdálená místa Ať už tam chcete dostat prostě hromadu uhlí a nebo hromadu lidí jo Takže ty vzdálenosti se jakoby zkracují samozřejmě investice do výstavby železnice jsou velké Ale vrací se to vrací se to dosti rychle tak v parní stroj se uplatní také v dopravě vodní to znamená nahradí se vlastně ty zdroje které tady spíše pohony které tady byly od nejstarších dob jako je síla větru síla lidí tak využití tedy parního stroje rozhodně tu dopravu z tak experimentuje se s tím už na začátku 19 století tady jako zvlášť zajímavou postavu je Robert falten který už jaksi pod patronací Napoleona dělá experimenty na scéně a to zprvu tuším z ponorka Později se začne zabývat právě tímto a už teda v Americe a tam tedy vyvíjí svojí První parník No a to vede potom opravu k raketovému nástupu a rozvoji Copak po těch řekách No to teda zkouší na Mississippi ale především zámořské dopravy a tady podstatné že ta velká vzdálenost přes ten Atlantský oceánu další pochopitelně s tímhle opět výrazně zrychlí a tudíž jakoby zkrátí proměňuje se vůbec podoba těch lodí na rozdíl nebo na místo těch dřevěných plachetnic se začne ve větším užívat opět železo jo takže i ta výroba jaký má ovlivněná takže zase nějaký požadavek na ten těžký průmysl který to rozvine přičemž teda ty způsoby převodu té energie se jako řeší rozvíjejí takže nejprve máme ty kolesové parníky pak přijde vynález lodního šroubu s čímž se skrývá tedy náš rodák jménem Russell Mimochodem No a co už bylo naznačeno rozvoj dopravy rovná se rozvoj obchodu obchodu mezinárodního obchodu opravdu ve velkém Takže v důsledkem toho je rozvoj nějakého akciového trhu akciových bank kurz s cennými papíry Jo a takového to globálního byznysu jak to známe ze současné doby tak ke změnám ve společnosti už jsem k tomu co jsi řekl takže teďka Trošku podrobněji Takže věc číslo jedna prostě ta populace se násobně zvětšuje Jo můžeme sledovat opravdu demografický nárůst celé Evropě vznikají první velkoměsta to znamená v té hradby přestávají stačit jak jakoby to město se přesně přelije A to mnohdy že znásobí a z několikanásobný svůj dosavadní teda svojí velikost takže vznikají ta Průmyslová předměstí kde jsou jak ty vlastní fabriky Tak teda různé čtvrti kolonie pro ubytování dělníků a dalších venkov se jakoby vylidňuje Lidé přicházejí právě do těch měst tak proměňuje se společenský vzorec to znamená vůdčí postavení šlechty do té doby začíná být v minulosti nastupují teda ti bohatí průmyslníci továrníci bankéři obchodníci a objevuje se také vrstva takzvané inteligence samozřejmě učitelé úředníci a podobně tady bude už předtím ale ne jako prostě samostatná skupina skrývá se zatím samozřejmě i rozvoj vzdělání a vzdělávání Jo v ta společnost se proměňuje je to taky rozvojem střední třídy Jo takže to z té se potom stává taková důležitá síla i při vlastně jako vytváření a budování tedy liberálních demokratických států jak už jsem tuším řekl tak prostě existence silné střední třídy jako nahrává tomu aby ta demokracie mohla fungovat no a pak to máme pochopitelně tedy vrstvy těch pracujících těch dělníků Takže tady se opravdu jako mnohem měnit protože na ten středověk a vlastně ještě doba prostě ze začátku 18 století je o tom že ta výroba probíhá v dílnách a tam je pár lidí když je to velké město tak jsou sdruženi v nějakém cechu ale pořád jsou to maximálně Desítky lidí kteří se znají a kteří se vzájemně jako na sebe působí neumožní to tudíž aby jeden prostě bude výrazně lepší nebo mu to bylo umožněno než ty ostatní zároveň to mělo výhodu že pokud měl jako někdo z nich problémy tak ten se v té výrobě opravdu násobně více a to je to co už jsem naznačoval že tu vzniká řada problémů protože tyhle ty masy lidí nejsou nijak vlastně chráněni ničím Jo v momentě nějakého problému Dětská práce a to už Opakuji co jsem říkal tak to pochopitelně v té době vytváří různé negativní reakce na to Stejně tak jako ten dále jako probíhající technický rozvoj to znamená když nastoupí nějaké lepší stroje tak to znamená že vlastně nadále bude potřeba menší počet dělníků začne se propouštět Takže jako takový známý obrázek nebo taková situace s 19 století je vzpoura Dělnická rozbíjení strojů strojů které berou práci jo a ty to věci takže to často není přijímána těmi pracujícími s otevřenou náručí tak jak se teda tyhle problémy řeší zejména Myslím jako nějaké neregulované pracovní doby a podobně je to nárůst nejrůznějších odborových hnutí jak to přirůstá i v celé vlastně jako politicky zcela politická hnutí socialistické strany a podobně které vlastně začnou za ty dělníky bojovat vlastně tlačit ty podnikatele k tomu aby vlastně ty věci Řešili na druhou stranu Mezi těmi podnikateli se objeví jako mnoho prostě osvícených osobností kteří se tohle uvědomují a jako vlastně sami iniciativně přicházejí s velkými jako reformami právě že umožní těm dělníkům někde bydlet a prostě ta jejich politika sociální tam jako je opravdu zajímavá když bychom se posunuli dál tak u nás to platí A to už jsme teda v 20 století rozhodně obavy Ale ono se stačí podívat třeba na li severních Čech už teda 19 století Takže jako takové případy také máme tak jak se teda průmyslová revoluce dotkla českých zemích u nás takovým stimulem byla ztráta Slezská za Marie Terezie protože to Slezsko bylo bohaté a bylo potřeba to něčím nahradit a je to v době právě kdy jako ten průmysl začíná nastupovat takže se investuje právě jak si do alternativních zdrojů což je právě ta výroba Takže v rámci toho Rakouska právě Čechy a Morava se stávají jako centry tohodle toho rozvoje tak je to i u nás samozřejmě je to textilne slyším to začíná A je to právě přesně to pohraničí jak jsem říkal Takže v této plátně dětství a další teda obory můžeme vidět na Liberecku turnovsku Jesenicku prostě tam kde je ta voda rychlá tak také u nás bavlna bavlnářská výroba to je Rumburk Chebsko Kartouzská kartoun jako typ teda látky potištěné to je spojeno s smíchovem například kartu a ne jedna právě byly přítomné vlastně tam kde se nachází Naše škola zejména ty orgasn byly dosti významné Máme tam po nich i takové jako pozůstatky Myslím tím Letohrádek Portheimka protože oni získali právě jako svůj úspěch A za to že vlastně napomáhaly celému Rakousku k rozkvětu taky císař daroval šlechtický titul porgesova sportheim proto portál tak Železářství U nás SQL napojeno tradičně na šlechtické rody jo takže firstenberg je třeba na Křivoklátsku takže také můžeme vidět vlastně Nějaký takový přechodný Modus jo ten Nebyla to vždycky prostě jenom ta jako neuroze ale bohatá buržoasie také ta Šlechta nějakým způsobem zapojuje zvláště tedy právě z kraje na druhou stranu máme bohaté úspěšné podnikatele kteří ten šlechtický titul získají jak jsme si vyprávěli ukazovali protože pořád to cítí že ten společenský status když chtějí mít opravdu jako nějaký mimořádný tak je to spojeno s tím šlechtickým titulem jo to pořád vlastně ta tradice tohodle tady je Takže o to hodně stojí tradiční odvětví spojené s českými zeměmi sklářství a s nástupem průmyslové revoluce vlastně jako se pokračuje a ovšem jako právě jako v jiných rozměrech Takže ty velké sklárny a výroby teda jste vznikají a je to opět především pohraničí je to spojeno s tím že prostě na výrobu skla a provoz těch věcí bylo potřeba hodně dřeva takže proto je to vázané na ty hory takže to je Šumava to je to jsou hory Jizerské LU Posázaví taková Sázava nad Sázavou že ho tam jsou také důležité sklárny Tak co se týče strojního průmyslu Tak ten u nás nejprve vlastně začíná nebo vůbec prostě nějaké takovéhle provozy pouze jako doplňkově to znamená ty textilky tam mají nějakou jako dílnu Pokud se ten stroj rozbije tak aby bylo možné ho opravit a ne to vozidlo Anglie a zpátky následně samozřejmě takové díly se rozrůstají až vznikají už jako o tom svébytné strojnické provozy ale je to už prostě jako další fáze první tuším je v Brně Šlapanicích vzniká můžeme tady sledovat že vznikají právě Central dodnes vlastně asi je to celkem jasné která Takže je to okolí Brna Kde právě se nachází hodně uhlí to je kolem zastávky na západ zastávka s velkým Z pochopitelně u Prahy napojení na Kladensko když ho bohatého oblast na potom je tu Ostrava Vítkovice železárny opět jo ta Ostrava která vlastně ještě prostě v půlce 18 století byla takový jako malý městečko tak se v průběhu těch 140 letech prostě změní něco úplně jiného absorbuje do sebe asi 30 vesnic a je z toho vlastně ten obrovský komplex aglomerace teda jak to známe dnes tak průmysl se rozvíjí ovšem také na venkově zejména ten potravinářský spojený s zemědělství U nás je to především cukrovarnictví a to je propojeno s nástupem nové plodiny odkud nebo z které se ten cukr bere a to je cukrová řepa něco co vlastně je dneska s venkovem našim venkově spojeno jako úplně úzce a vlastně jako je to asi brána jako to nejobyčejnější tak takhle samozřejmě jako nebylo vždycky Jo v těch 30 letech 19 století je to vlastně experiment jestli plodina tady bude fungovat A ukázalo se že ano jo takže dochází k obrovskému teda rozvoji a spolu s tím právě s výstavbou těch Cukrovaru sladoven a podobně a dodnes máme zachován desítky prostě takovýchto průmyslových tedy areálu staveb které mnohdy teda jsou v neutěšeném stavu ale ne rozhodně kromě jako to je historické hodnoty zpravidla také mají dost hodnotu prostě architektonickou že tomu věnovali pozornost na ty stavby prostě jsou jako velmi hezké Tak co se týče dopravy tak jenom stručně tedy se pokusím říct že už 18 století se uvažuje o propojení tří velkých evropských právě na našem území to znamená o kanál dané Labe Dunaj Odra což se ale nerealizuje protože prostě se to zhodnotí jako příliš drahé takže místo toho už v průběhu 18 století se u nás dokonalý silnice ještě to není asfalt samozřejmě já už je to zpevněná silnice prostě s těmi Škarpa kolem stromořadím jo což když vlastně nebudeme jako v to Zahrnovat dálnice které jsou novější tak vlastně dodnes v té české krajině můžeme vidět no a potom s nástupem tedy průmyslové revoluce parního stroje a tak dále nastupuje samozřejmě železnice ty první pokusy jsou ještě s koňskou železnicí to jsou 30 léta 19 století první vede z budějc do Lince vlastně propojuje ty dvě řeky to znamená Vltavu právě z Dunaji No a druhá vede z Prahy respektive z Dejvic dolar a je to kvůli dřevo právě Lány jako na okraji prostě křivoklátských lesů takže to má být alternativní zdroj zásobování hlavního města tedy dřevem protože do té doby se to vozí především po Vltavě ze Šumavy tak v první železnice se tedy u nás poprvé objevuje na Moravě je to jako vychází to z té logiky že Hlavní městem byla Vídeň takže nejprve propojuje tedy nebo připojuje Moravu Takže vídeň-brno už 39 v roce 1845 je z Olomouce trať do vedená do Prahy a je to dnešní Masarykovo nádraží do roku 1900 vzniká vlastně většina Železniční sítě Jaký známe Teď jo jako nic moc nového Už se nemění někde se to narovnává To ano ale ta síť od té doby Spíš se stává řečí než že by se zahušťuje No a od 40 letech jak si tu dopravu ale spíše ještě navíc komunikaci zrychlí telegraf Tak jo takže to by průmyslové revoluci bylo všechno Děkuji za pozornost Mějte se hezky a nashledanou